زندگینامه آیت الله محمد رضا ناصری کوچه بیوک

آیت الله ناصری و امام خمینی

آیت الله محمدرضا ناصری در اواخر سال ۱۳۲۳ در یزد به دنیا آمد. در همان اوایل طفولیت یعنی دو سالگی مادرش را که دختر مرحوم آیت‌الله حاج شیخ غلامرضا یزدی از علما و اوتاد زمان خود بود، از دست داد.

او در ۱۳۲۶ به همراه پدر به تهران رفت و پس از گذراندن تحصیلات تا اوایل دوره متوسطه، سال ۱۳۳۸ وارد حوزه علمیه آیت الله مجتهدی شد. بخشی از مقدمات را نزد حاج شیخ احمد مجتهدی خواند و دوره سطح را از استادانی چون سیدابوالحسن انگجی، سیدمحمد ضیاءآبادی و ابوالحسن شریف طبرستانی فراگرفت.

به اقتضای شغل پدر در اوقات فراغت و تعطیلی‌ها به کارهای ساختمانی و معماری می‌پرداخت. پس از چندی به واسطه پیشرفت سریعی که در آموختن دروس مقدماتی  حوزه داشت، همزمان با تحصیل، به تدریس هم می‌پرداخت.

فعالیت سیاسی ایشان از آغاز نهضت امام‌خمینی(ره) شروع شد و او که همکاری نزدیکی با فدائیان اسلام و اعضای هیئت‌ مؤتلفه داشت، در کنار سایر روحانیان، مبارزه علیه رژیم پهلوی را آغاز کرد. وی پس از اعتراض امام‌خمینی به لوایح شش‌گانه در سال ۱۳۴۱، همراه گروهی از مبارزین و طلاب تهران به دیدار امام‌خمینی رفت و پس از بازگشت به تهران، در اعلامیه‌ای، از بیانیه ایشان حمایت کرد و نخستین اعلامیه‌های آن زمان را همراه دوستانش به در و دیوار تهران می‌چسبانید. در اکثر ‌مسائل مربوط به انقلاب حضور یافته و حتی در شب حمله عمال ستم‌شاهی به مدرسه علمیه فیضیه در این مدرسه و سپس در منزل حضرت امام (ره) حضور داشت.

او در سال ۱۳۴۳ به قم رفت و ادامه سطح را نزد آیات عظام محمد فاضل لنکرانی و حسین نوری همدانی خواند.

آیت الله ناصری در سال ۱۳۴۵برای حمایت از مبارزات امام‌خمینی و دفاع از مرجعیت ایشان، به نجف رفت و از درس خارج بزرگانی همچون امام‌خمینی، سیدمحمدباقر صدر، میرزاحسن بجنوردی و سیدمصطفی خمینی بهره‌مند شد. او در فلسفه نیز از شاگردان حاج شیخ عباس قوچانی بود.

وی پس از برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ساله در سال ۱۳۵۰، از سوی امام‌خمینی مأمور شد تا اعلامیه ایشان در محکوم‌ساختن این اقدام رژیم را در مراسم حج در عربستان، توزیع کند. این اقدام به دستگیری او از سوی مأموران عربستان و تحمل دو سال و اندی زندان انفرادی در زندان‌های سعودی منجر شد، به نحوی که همه گمان می‌کردند، وی را به شهادت رسانده‌اند و حضرت امام (ره) نیز در یکی از سخنرانی‌هایشان به این مسئله اشاره کردند، پس از آن، تحت‌الحفظ به عراق منتقل شد.

با راه‌اندازی تشکّلی به نام «روحانیون مبارز خارج از کشور» وی در سال ۱۳۵۲، رابط طرفداران امام‌خمینی(ره) با ایشان در بیروت شد. او از همراهان امام‌خمینی در زمان هجرت به پاریس و از افراد فعال در اقامتگاه ایشان در نوفل‌لوشاتو بود؛ همچنین در زمان ورود امام‌خمینی به تهران نیز در کنار ایشان بود.

آیت الله ناصری پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در سال ۱۳۵۸ به اصرار شهید صدوقی(ره)، حاکم شرع یزد شد و سپس مسئولیت دفتر نمایندگی امام‌خمینی در سپاه یزد را پذیرفت و در تشکیل تیپ الغدیر یزد و سازماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یزد، تلاش بسیاری کرد و در جنگ تحمیلی نیز بارها به جبهه رفت.

وی در بیستم تیر ۱۳۶۶ از سوی حضرت امام خمینی(ره) به امامت جمعه شهرکرد و نمایندگی ایشان در دریافت وجوه شرعی و رسیدگی به امور دینی چهارمحال و بختیاری منصوب شد و اقدامات زیادی جهت رشد فرهنگی، سیاسی و اقتصادی این استان انجام داد.

قبل از حضور ایشان در چهار محال و بختیاری، حوزه علمیه مناسبی در این استان وجود نداشت و امکانات لازم برای محدود طلاب هم فراهم نبود، از این رو وی اقدام به تأسیس و راه اندازی حوزه علمیه کرد. احداث مصلّای بزرگ امام خمینی(ره) شهرکرد از دیگر اقدامات ماندگار وی در استان چهار محال و بختیاری است.

آیت الله محمدرضا ناصری از همان ابتدا ضرورت تربیت جوانانی عالم، دانشمند و آگاه به مسائل سیاسی را با توجه به شرایط آن مقطع استان احساس کرد‌ و به همین منظور دبیرستان های معارف را تأسیس کرد‌ که نتیجه آن تربیت بیش از ۱۰۰۰ نفر از جوانان استان است که اکنون بسیاری از فارغ التحصیلان این دبیرستان‌های پسرانه و دخترانه صاحب مراتب بالای علمی و قاضی، وکیل، استاد دانشگاه و … هستند.

وی از تاریخ ۶ مرداد ۱۳۹۰ طی حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد منصوب شدند.

مقام معظم رهبری در مورد ایشان فرموده‌اند: خوشبختانه جناب آقای ناصری امام جمعه و نماینده ولی فقیه در اینجا یکی از چهره‌های بسیار مثبت و کاری هستند و سوابق ایشان خیلی خوب است، ضمن اینکه از زجرکشیده‌ها و سیلی خورده‌های انقلاب هستند.

زندگینامه آیت الله محمد رضا ناصری