• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
امام جمعه یزد در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان یزد:

نیازمند مهندسی فرهنگی در جامعه هستیم/ جهت ارتقاء فرهنگ عمومی حوزه و دانشگاه پای کار بیایند

  • ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
نیازمند مهندسی فرهنگی در جامعه هستیم/ جهت ارتقاء فرهنگ عمومی حوزه و دانشگاه پای کار بیایند
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: کشور ما و به تبع آن استان یزد به شدت نیازمند مهندسی فرهنگی است و متولیان امر باید در این زمینه اقدام جدی کنند.

آیت‌الله محمدرضا ناصری در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان یزد با بیان اینکه هنوز تعریف درستی از فرهنگ نداریم، اظهار داشت: تعاریف زیادی برای فرهنگ در کتب ارائه شده اما اگر به دنبال تعریفی کامل و جامع از فرهنگ باشیم، می توان فرهنگ را مجموعه‌ای از آداب، رسوم، منش‌ها، اعتقادات و ایده‌ها تعریف کرد.

وی عنوان کرد: فرهنگ مجموعه‌ای از روش‌های نهادینه شده در درون انسان است که بر اعمال و رفتار آن حاکم می‌شود و دشمن هم تلاش بسیاری می‌کند تا ایده‌ها و سنت‌های خود را برای جامعه ما تبدیل به فرهنگ کند.

امام جمعه یزد بیان کرد: غربی‌ها برای تغییر فرهنگ ملت ها از جمله ملت ایران برنامه ریزی دارند و نامحسوس در این زمینه حرکت می‌کنند و به دنبال تغییر نگرش و آداب و رسوم غنی ایران اسلامی هستند.

ناصری یادآور شد: آنها بسیاری از عادات حتی فرهنگ تلاش، کوشش و کار را نیز تحت تاثیر قرار داده‌اند و حتی فرهنگ تفکر را نیز از جامعه ما به ویژه سیستم آموزشی، حذف کرده‌اند و امروز می‌بینیم که دانش آموزان ساعتها برای کنکور و امتحان و حفظ کردن محتوای کتب وقت می گذارند اما یک ساعت در روز تفکر نمی کنند.

وی ادامه داد: همین امر سبب شده که امروز در مراکز علمی ما اندیشه‌ورزی مطرح نباشد بلکه روحیه خود کم‌بینی، عدم اعتماد به نفس، نا امیدسازی انسان‌ها در زندگی، پوچ گرایی و …. در بعضی از این مراکز و حتی در بین مردم در حال ترویج است و بر منش و رفتار انسانها تاثیر گذاشته است.

امام جمعه یزد اظهار داشت: خداوند متعال در نهاد بشر محبت، عاطفه و سرشت خدایی قرار داده اما برخی فرهنگ‌های وارداتی به دنبال ترویج زندگی مادی هستند و القائاتی که انجام می دهند، در مسیر دور کردن انسان از فطرت الهی است.

وی با بیان اینکه ما با فرهنگ عمومی و فرهنگ فردی مواجه هستیم، افزود: فرهنگ عمومی، سبک و سیاق حرکت در جامعه را برای افراد تعریف می کند و در بسیاری از فضاها نظیر مدارس و دانشگاه‌ها، فرهنگ عموم بر رفتار فرد تاثیر می گذارد.

ناصری با بیان اینکه فرهنگ جبهه نیز نوعی از فرهنگ بود، عنوان کرد: برخی افراد با بینش و نگرش و رفتار خاص خود، به جبهه رفتند و از فرهنگ جبهه ها تاثیر گرفته و تا پای جان خود در مقابل دشمن از ارزش های اسلام و انقلاب دفاع کردند و بسیاری از آنها به شهادت رسیدند.

امام جمعه یزد ادامه داد: قبل از انقلاب فرهنگ بی توجهی، بی قیدی و بی تفاوتی بین بخش زیادی از مردم حاکم بود، اما امام راحل این رویه را تغییر داد و مردم را نسبت به سرنوشت کشورشان حساس کرد.

وی گفت: در دنیا برای ترویج فرهنگ مدنظر خودشان، برنامه ریزی و راهکار دارند و متخصصان آنها مهندسی فرهنگ می کنند تا کشورهای اسلامی را از فرهنگ اصیل اسلامی خود دور کنند اما در کشور ما این رویه وجود ندارد و ما برای نگه داشتن آداب و رسوم و اخلاق زندگی خود برنامه ریزی جمعی و مهندسی شده نداریم.

ناصری تصریح کرد: علاوه بر اینکه باید به مهندسی فرهنگ بپردازیم و راهکار در این زمینه ارائه دهیم، باید برای مقابله با فرهنگ‌های نادرست دشمن نیز ابزار مقابله داشته باشیم.

وی تاکید کرد: فرهنگ پیشرفت، کمال و توسعه باید در جامعه ما ترویج شود زیرا دشمن در تلاش برای ترویج فرهنگ رخوت، نا امیدی و تنبلی است که در نهایت به ذلت ختم می شود.

امام جمعه یزد اظهار داشت: متولیان امر فرهنگ اگر می خواهند در این زمینه تحول ایجاد کنند و شاهد ارتقاء فرهنگ عمومی باشیم باید حوزه های علمیه و دانشگاه را پای کار بیاورند تا کلیات طرح‌ها در حوزه فرهنگ تصویب و توسط دستگاه های اجرائی به مرحله اقدام و اجرا برسد.

مطالب مرتبط:

سخن نگاشت | نیازمند مهندسی فرهنگی هستیم

لینک کوتاه : https://adineyazd.ir/?p=1371

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.