• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
امام جمعه یزد در دیدار با رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان:

مسائل فرهنگی و سنتی در ساخت و سازهای یزد مدنظر مهندسان و طراحان باشد

  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
مسائل فرهنگی و سنتی در ساخت و سازهای یزد مدنظر مهندسان و طراحان باشد
امام جمعه یزد با اشاره به اینکه ساخت و ساز در هر استان باید متناسب با فرهنگ و هویت و اقلیم آن استان باشد، گفت: مسائل فرهنگی و سنتی در ساخت و سازهای یزد مدنظر مهندسان و طراحان باشد.

آیت الله محمدرضا ناصری در دیدار با رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با بیان اینکه در حوزه نظام مهندسی با موضوع الگوگیری از سایر کشورها مواجه هستیم، اظهار داشت: برخی مهندسان ساختمانی می خواهند ذهنیات خود در کشورهای دیگر را در یزد پیاده سازی کنند که این امکان پذیر نیست زیرا هر استان و هر کشور شرایط خاص خود را دارد.

آیت الله ناصری عنوان کرد: معماری در شهرها باید بر اساس سنت ها و فرهنگ همان شهر انجام شود و مهندسان باید با این سنت ها آشنایی داشته باشند.

وی بیان کرد: خداوند متعال در نظام آفرینش خود این موضوع مهم را به ما نشان داده همانگونه که هر منطقه آب و هوایی، گیاهان و درختان و میوه های خاص خود را دارد و ما نیز باید این درس را در شهرسازی و امور عمرانی مدنظر قرار دهیم.

امام جمعه یزد با اشاره به زیبایی های معماری یزد عنوان کرد: پنجره های رنگی و کوچک، هشتی ها، اتاق های سه دری و پنج دری، حیاط مرکزی و … همه و همه به خاطر اقلیم و فرهنگ یزد بوده و توجه به این مسائل باید در معماری امروز نیز مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به یکی از بازارهای قدیمی یزد بیان کرد: این بازار نیاز به هیچ وسیله گرمایشی و سرمایشی و سیستم روشنایی ویژه ای ندارد و با خلاقیت در معماری همه این موارد تامین شده در حالی که امروز در ساخت پاساژها میزان مصرف انرژی سرسام آور است و کوچکترین اختلالی در سیستم برق، کار در این مراکز را مختل می کند.

آیت الله ناصری تصریح کرد: باید در معماری امروز، شیوه ها و خلاقیت های معماری گذشتگان را مدنظر قرار دهیم و حتی بسیاری از آنها را به کار بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه نظام مهندسی ساختمان باید با تولید علم در حوزه ساختمان سازی، سبک های خلاقانه در ساخت و ساز به وجود بیاورد، افزود: تربیت مهندسان خلاق در صنعت ساختمان سازی تحول ایجاد خواهد کرد.

امام جمعه یزد با اشاره به برخی اسراف ها که در ساختمان سازی انجام می شود، بیان کرد: تجملات در صنعت ساختمان سازی هر روز در حال افزایش است و برخی افراد ثروتمند با پول های بادآورده اقداماتی در ساختمان های خود انجام می دهند که تعجب برانگیز است.

وی ادامه داد: مسائل فرهنگی نیز باید در ساخت و سازها مدنظر قرار گیرد و لازم است این مسائل که بسیار حائز اهمیت است، در ساختمان سازی به ویژه آپارتمان سازی ها، مورد توجه باشد و لازم است در برخی طراحی ها بازنگری شود.

آیت الله ناصری در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم همکاری سازمان نظام مهندسی با مردم تاکید کرد و گفت: معطل کردن مردم آنها را به سمت ساخت و سازهای غیرمجاز سوق می دهد بنابراین تلاش کنید کار مردم به سرعت انجام گیرد.

وی همچنین بر لزوم جدیت و دقت نظر در نظارت ها تاکید کرد و گفت: مدارا با مردم و رعایت اعتدال بسیار حائز اهمیت است؛ نه آنقدر بی دقتی در نظارت باشد که شاهد احداث ساختمان های غیراستاندارد و غیرمستحکم باشیم و نه آنقدر به مردم سخت گرفته شود که ساخت خانه برای آنها دشوار باشد.

لینک کوتاه : https://adineyazd.ir/?p=2594

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.