• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

مشروح خطبه های نماز جمعه یزد ۵ فروردین ۱۴۰۱

  • ۰۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
مشروح خطبه های نماز جمعه یزد ۵ فروردین ۱۴۰۱
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد بر لزوم راه اندازی انقلاب آموزشی در دانشگاه ها و مدارس تاکید کرد و گفت: اگر به دنبال فعالیت های دانش بنیان هستیم، این انقلاب باید رخ دهد.

آیت الله محمدرضا ناصری در خطبه های این هفته نمازجمعه یزد با تبریک سال نو اظهار داشت: امسال بهار معنویت و ماه رمضان با بهار طبیعت مصادف شده و اگر کسی بتواند این دو بهار را با یکدیگر تلفیق کند به نحوی که هم رشد معنویت داشته باشد و هم نشاط و شادمانی کار و تلاش، می تواند از عنایات خداوند بهره مند شود.

وی عنوان کرد: باید تلاش کنیم تا از لحظات عمر خود به بهترین نحو استفاده کنیم همانطور که رشد و نمو در طبیعت لحظه ای متوقف نمی شود و بدانید که فرصت ها به سرعت از بین می رود بنابراین باید از لحظات عمر خود به بهترین نحو ممکن استفاده کرده و با امید به رحمت و عنایت خدا به مسیر تکامل نزدیک شویم.

ناصری با اشاره به فرازهایی از مناجات شعبانیه، افزود: یکی از مواردی که ظهور امام زمان(عج) را نزدیک می کند، اتحاد قلوب مؤمنان است.

وی بیان کرد: اگر دوستدار امام زمان(عج) هستیم، باید کاری کنیم که حرکات و اعمال ما مورد رضایت آن حضرت باشد و طوری نباشد که زمینه ظهور را تحت تاثیر قرار دهد.

منتظران واقعی ظلم ستیز هستند

ناصری همچنین با تاکید بر اهمیت ظلم ستیزی در جامعه اسلامی و منتظران عنوان کرد: منتظر واقعی باید ظلم ستیز باشد و شرایط جامعه اسلامی باید به نحوی باشد که یاران امام زمان(عج) با انجام وظایف خود از منتظران واقعی باشند تا شرایط حکومت آن حضرت نیز فراهم باشد.

وی تاکید کرد: در کشور ما امام راحل با رهبری های خود و جوانان ما با شهادت و ایثارگری زمینه ظلم ستیزی را فراهم کردند و کشور را از یوغ استکبار نجات دادند و به همین دلیل است که انقلاب ما، زمینه ساز انقلاب حضرت مهدی(عج) است.

امام جمعه یزد با بیان اینکه هدف امام زمان(عج) تثبیت حکومت الله است، اظهار داشت: اگر زیر سلطه شرق و غرب باشیم، محال است که امام زمان(عج) ظهور کند و با حفظ نظام و ارزش های نظام، انشالله به زودی شاهد ظهور منجی عالم بشریت خواهیم بود و می توانیم پرچم انقلاب را به دست صاحب اصلی آن برسانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیه «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» عنوان کرد: رسم خدای متعال این است که اگر نعمتی به قومی داد، هرگز آن را پس نمی گیرد مگر اینکه خود آن قوم آن نعمت را پس بزند اما اگر بهره گیری درستی داشته باشیم، خداوند آن را می افزاید و اگر بهره گیری درستی نداشته باشیم، خسران می بینیم و دچار عقب ماندگی می شویم و این موضوع هم در بعد اجتماعی و هم فردی، صدق می کند.

انقلاب اسلامی نعمت الهی است و باید قدردان آن باشیم

ناصری از انقلاب و نظام اسلامی نیز به عنوان یک نعمت الهی یاد کرد و گفت: اسلام و انقلاب، استقلال و آزادی که امروز اسلام برای ما آورده است، نعمت بزرگی است که باید قدردان آن باشیم.

ناصری تصریح کرد: ایثارگری های جوانان ما و شهادت آنها برای ما اقتدار و سربلندی به ارمغان آورده و اگر اینها را از دست بدهیم و از آن غفلت کنیم، گرفتار اسارت دنیا و اسارت ظالمان خواهیم شد.

امام جمعه یزد عنوان کرد: امروز می بینیم که در دنیا حاکمیت هایی نظیر آمریکا چه نقشه هایی برای ایران و کشورهای اسلامی کشیده اند و از دوران ستمشاهی این موضوع را دنبال می کردند.

وی اظهار داشت: امروز عربستان مصداق این ظلم پذیری است و علاوه بر عربستان بسیاری دیگر از کشورها نیز تحت سیطره آمریکا هستند اما ایران که ظلم ستیزی کرد و به دستورات ولایت عمل کرد، آزاده و مستقل است.

ناصری ادامه داد: امروز نام ایران با اقتدار و سربلندی همراه است و خود آمریکایی ها و غربی ها به ذکاوت، با هوشی و زرنگی ایرانی ها اعتراف کرده اند بنابراین همه ما مکلف هستیم که پای انقلاب و ارزش های آن بایستیم زیرا این انقلاب خدایی است و با عنایت خدا به دست آمده است.

وی تصریح کرد: توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در مورد تلاش برای استمرار انقلاب اسلامی نیز به همین منظور است.

حرکت برنامه ریزی شده غرب برای تغییر سیستم آموزشی کشور

امام جمعه یزد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از اقدامات دشمن که از صدها سال پیش آغاز شده تا کشور و مردم ما را از پیشرفت و آبادانی دور نگه دارد، تغییر سیستم آموزشی است، ادامه داد: غربی ها با حذف تفکر، تدین و تعقل از سیستم آموزشی، ما را صدها سال عقب نگه داشتند و اجازه ندادند کشور و جوانان ما رشد کنند.

وی تاکید کرد: امروز باید تحول جدی هم در سیستم آموزشی مدارس و هم دانشگاه ها رقم بخورد تا دانش آموزان ما از ابتدا قدرت تفکر و تعقل داشته باشند تا بتوانند هم خلاقیت داشته باشند و هم بین درست و نادرست، تفاوت قائل شوند.

ناصری تصریح کرد: جوان ما باید بعد از ۱۲ سال تحصیل، فردی کارآفرین باشد و دانشگاهیان ما باید بعد از فارغ التحصیلی، اشتغال دانش بنیان ایجاد کنند و این اتفاقات با تحول در سیستم آموزشی امکان پذیر است.

مسئولان اهمیت مسئله دانش بنیان را درک کنند

خطیب جمعه یزد با تاکید بر اینکه مسئولان ما باید اهمیت این موضوع را درک کنند، افزود: اینکه رهبر معظم انقلاب امسال را سال دانش بنیان نامگذاری کردند، بر اساس اهمیت این موضوع بوده است.

وی اظهار داشت: اگر خودمان با نوآوری توانستیم دست به تولید بزنیم، در کشور تحول ایجاد می شود اما با کپی کاری به جایی نخواهیم رسید و باید برای تغییر و تحول اهتمام جدی داشته باشیم.

ناصری گفت: مسئله دانش بنیان و تولید و اشتغال آفرینی باید در راس کارهای ما باشد و باید در این زمینه اقدام و برنامه ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه باید در این زمینه چند حرکت مهم را آغاز کنیم، اظهار داشت: باید انقلاب آموزش راه بیندازیم و این انقلاب هم در مدارس و هم دانشگاه ها، ضروری است.

ناصری همچنین بر لزوم شناسایی افراد با استعداد و دارای ایده تاکید کرد و گفت: باید ضمن شناسایی، از این افراد حمایت کنیم و اجازه ندهیم دشمنان آنها را جذب خود کنند بلکه باید با حمایت، آنها را در کشور نگه داریم و از ایده های آنها به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت اشتغالزایی تاکید کرد: اشتغال مهم، درآمدزا، کم هزینه و پر بازده، صنعت پوشاک است که مسئولان باید این مهم را با توجه به مزایایی که دارد، با جدیت پیگیری کنند.

لزوم گرامیداشت سالروز قیام دهم فروردین یزد

خطیب جمعه یزد در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم گرامیداشت دهم فروردین و یاد و خاطره شهدای این روز تاکید کرد و گفت: دهم فروردین روز انقلاب یزد با سکانداری شهید صدوقی بود و در تظاهرات و قیامی که در چهلم شهدای تبریز شکل گرفت، چند تن از جوانان یزد به شهادت رسیدند.

مطالب مرتبط:

صوت خطبه های نماز جمعه یزد ۵ فروردین ۱۴۰۱

سخن نگاشت | لزوم توجه به تولید دانش بنیان

سخن نگاشت | انقلاب آموزشی ضروری است

لینک کوتاه : https://adineyazd.ir/?p=2994

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.