• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

مشروح خطبه های نماز جمعه یزد ۲۶ فروردین ۱۴۰۱

  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
مشروح خطبه های نماز جمعه یزد ۲۶ فروردین ۱۴۰۱

آیت الله محمدرضا ناصری در خطبه های این هفته نمازجمعه یزد با سفارش نمازگزاران به تقوا و پرهیز از گناه اظهار داشت: همه ما در محضر خدا هستیم و خداوند متعال ناظر بر اعمال و کردار ماست بر این اساس تقوا و پرهیز از گناه و قرب به خدا بهترین نجات دهنده انسان از بدی […]

آیت الله محمدرضا ناصری در خطبه های این هفته نمازجمعه یزد با سفارش نمازگزاران به تقوا و پرهیز از گناه اظهار داشت: همه ما در محضر خدا هستیم و خداوند متعال ناظر بر اعمال و کردار ماست بر این اساس تقوا و پرهیز از گناه و قرب به خدا بهترین نجات دهنده انسان از بدی ها و مشکلات است.

وی با اشاره به اینکه ماه رمضان ماه تحول و تغییر و تکامل است، افزود: در این ماه همه باید تلاش کنیم تا درجات معنوی خود را ارتقا دهیم و حرکتی به سمت کمال الهی داشته باشیم و آنچه در گذشته غفلت، خطا و گناه کرده ایم را جبران کنیم.

ناصری ادامه داد: باید تلاش کنیم هر آنچه که باعث دوری ما از خدا می شود را از خود دور کنیم و با دعا، استغفار و مناجات به مقام قرب الهی برسیم.

خطیب جمعه یزد با بیان اینکه دنیا جایگاه بقا و زندگی ابدی انسان نیست، عنوان کرد: زندگی جاودان ما در دنیای دیگری است و این دنیا مکانی برای جمع کردن زاد و توشه و ساختن دنیای آخرت است.

وی بیان کرد: بیش از ۲ هزار آیه در قرآن وجود دارد که در مورد قیامت و مسائل قیامت سخن گفته و علامه طباطبایی، صاحب کتاب تفسیر المیزان نیز به این موضوع اشاره داشته اند.

از فرصت دنیا برای ساختن آخرت استفاده شود

ناصری تاکید کرد: قیامت جایگاه ابدی ماست و دیگر جای تکلیف و عبادت نیست بلکه این دنیا مقدمه و جایگاه عبادت و تکلیف است و باید با عمل به تکالیف و واجبات و فرمان برداری از خدا، زندگی ابدی خود را بسازیم.

وی با اشاره به سوره زلزال نیز بیان کرد: اصل خلقت ما و هدف از خلقت ما، رسیدن به عالم ابدی است و آنجاست که در سایه اولیای خدا و انبیاء الهی و رحمت خداوند متعال زندگی خواهیم کرد.

ناصری یادآور شد: متاسفانه اغلب ما انسانها، تمام فکر و ذکر و دغدغه خود را برای این دنیا گذاشته ایم و دائم به دنبال تعلقات این دنیا هستیم در حالی که هدف ما باید ساختن زندگی اخروی باشد.

نماینده ولی فقیه در استان یزد به تفسیر آیاتی از سوره زلزال پرداخت و ادامه داد: در جهان آخرت تمام اعضا و جوارح انسان و آسمان و زمین شهادت می دهند که انسان چه کرده و بدانید که بر اساس آیات قرآن، ذره ای کار خیر یا ذره ای کار شر، پاداش و جزا دارد.

رمضان ماه خودسازی و دوری از گناه

ناصری با بیان اینکه ماه مبارک ماه خودسازی و فرصت مناسبی برای دور شدن از گناهان است، افزود: خداوند وعده داده که در این ماه درهای رحمت و مغفرت را برای بندگان باز گذاشته بنابراین تلاش کنیم که در روزهای ماه رمضان و در شب‌های احیا آخرت خود را بسازیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در روزهای اخیر در دیدار با مسئولان عنوان کرد: این فرمایشات رهنمودهای بسیار ارزشمندی است که می تواند چراغ راه باشد.

مروری بر تاکیدات رهبری در دیدار با مسئولان نظام

ناصری با اشاره به تذکرات معنوی رهبر معظم انقلاب بیان کرد: باید نیت صادق و پاک داشته باشیم و بدانید که اگر نیت صادق باشد، خدمتگزاری به بندگان خدا را با طیب خاطر انجام خواهیم داد و اگر غیر از این باشد، به سراغ تنبلی و کارشکنی خواهیم رفت.

وی همچنین با اشاره به توصیه رهبری به استغفار عنوان کرد: در قرآن کریم نیز به این موضوع اشاره و تاکید شده و خداوند می فرماید که اگر استغفار کنید و به خدا پناه ببرید، خداوند برکات خود را مدام برای شما می فرستد و استغفار در همه زمینه ها برای ما کارساز است.

ناصری با بیان اینکه رهبری یکی از موارد استغفار را، استغفار برای کارهایی عنوان کردند که انجام نداده ایم، تصریح کرد: این نوع استغفار برای مسئولانی است که کار مردم را معطل گذاشته اند و تکلیف خود را در قبال مردم انجام نداده اند.

تاکید رهبری به استغفار از کارهای انجام نشده

وی ادامه داد: اینکه عده ای کارهایی نظیر خانه سازی انجام می دهند اما خانه با کوچکترین زلزله روی سر مردم خراب می شود یا کسانی که خودرو نا ایمن می سازند و با کوچکترین تصادفی جان سرنشینان را می گیرد یا هر کارشکنی دیگری، اینها در زمره کارهایی است که به خوبی انجام نشده و باید از آن استغفار کنند و به دنبال اصلاح آن باشند.

ناصری با اشاره به خصلت هایی که نباید در کارگزاران باشد، افزود: مهمترین خصلت، غرور و خودبزرگ بینی است البته در نقطه مقابل آن، خود کم بینی نیز آفت بزرگی است که نباید در کارگزاران وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: غرور، انسان را به زمین می زند و انسان مغرور همواره شکست می خورد زیرا فکر نمی کند و تلاش و کوشش نمی کند بنابراین همیشه در همان نقطه ای که ایستاده، درجا می زند.

انفعال و کم کاری عامل عقب ماندگی کشور  

ناصری، صفت دیگری که به فرموده رهبری نباید در کارگزاران نظام باشد را انفعال ذکر کرد و افزود: انفعال ویژگی بدی است که اگر در کارگزاران وجود داشته باشد، مانع پیشرفت آنها می شود.

وی ادامه داد: ترس در مقابل دشمن، نوعی انفعال است و انفعال و کم کاری همواره کشور ما را عقب نگه داشته بنابراین این روحیه باید از همه به ویژه کارگزاران دور باشد.

ناصری بیان کرد: اینکه آمریکا ما را تحریم کرده و عده ای انتظار دارند که رفتار منفعلانه داشته باشیم نادرست است زیرا ما در این سالها و با وجود همه تحریم ها رشد و پیشرفت داشته ایم.

خطیب جمعه یزد تصریح کرد: نباید در برابر سختی ها انفعال داشته باشیم و باید بایستیم و در این زمینه باید از جانفشانی‌ها و ایثارگری ها و شجاعت رزمندگان در دوران دفاع مقدس الگو بگیریم.

وی افزود: امروز خوشبختانه هم مردم، هم مسئولان و هم مذاکره کنندگان ما ایستا هستند و حالت انفعالی ندارند و امیدواریم با حفظ این ویژگی، بتوانیم مذاکرات را به نحوی پیش ببریم که استقلال و اقتدار کشور ما حفظ شود.

مطالب مرتبط:

صوت خطبه های نماز جمعه یزد ۲۶ فروردین ۱۴۰۱

گزیده ای از خطبه های نماز جمعه یزد ۲۶ فروردین ۱۴۰۱

لینک کوتاه : https://adineyazd.ir/?p=3225

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.