• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

مشروح خطبه های نماز جمعه یزد ۷ آبان ۱۴۰۰

  • ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
مشروح خطبه های نماز جمعه یزد ۷ آبان ۱۴۰۰

آیت‌الله محمدرضا ناصری امام جمعه یزد در خطبه‌های این هفته نمازجمعه یزد با توصیه به تقوا و پرهیز از گناه اظهار داشت: خداوند متعال ناظر بر همه اعمال و افکار ماست و حتی از خطورات ذهنی ما آگاه است و ما نیز باید پاسخگوی اعمال خود باشیم زیرا ثمره اعمال خود را در آخرت مجسم […]

آیت‌الله محمدرضا ناصری امام جمعه یزد در خطبه‌های این هفته نمازجمعه یزد با توصیه به تقوا و پرهیز از گناه اظهار داشت: خداوند متعال ناظر بر همه اعمال و افکار ماست و حتی از خطورات ذهنی ما آگاه است و ما نیز باید پاسخگوی اعمال خود باشیم زیرا ثمره اعمال خود را در آخرت مجسم خواهیم دید.

وی افزود: ما در مسیر حرکت به سوی خدا هستیم و در این مسیر، همواره یک حرکت استکبارگونه و یک حرکت الهی مربوط به انبیا وجود دارد.

لزوم حرکت در صراط مستقیم

آیت‌الله ناصری عنوان کرد: خدا برای انسان سرنوشتی تعیین کرده که از سوی خدا شروع و به خدا ختم می شود و کارها و مسیر بر اساس ترقی و تعامل است و همه حرکات به سوی زیبایی‌هاست به نحوی که مورد رضای خدا باشد و هر قدمی که پیش می‌رود به تکامل انسان ختم می شود و این همان صراط مستقیمی است که در قرآن به آن اشاره شده است.

امام جمعه یزد با بیان اینکه بندگان خدا باید جلوه گاه صفات باری تعالی باشند، تاکید کرد: اصرار انبیا و تاکید خدا این است که در سبک زندگی خود، این مسیر را دنبال کنیم زیرا سبک زندگی ما را به هدف می رساند و جامعه صالح و عدالت‌گستر برای ما به ارمغان می آورد.

وی ادامه داد: سیر حرکتی دیگری که در قرآن به عنوان مسیر مستکبرین از آنها یاد شده، مربوط به کسانی است که به تعبیر قرآن کافرند یا در جامعه خود را بزرگ می‌گیرند و خود را صاحب قدرت و نفود می‌دانند و در همه امور دخالت می‌کنند و رسم و راه آنها نیز این است که انسان‌ها را از مسیر خوبی‌ها باز می دارند.

آیت‌الله ناصری عنوان کرد: اینها در مسیر خدای متعال نیستند بلکه در مسیر زورگویی، ظلم، ستم و فحشا هستند و روحیه آنها نیز شیطانی و جدا از روحیه الهی است.

امام جمعه یزد عنوان کرد: این دو قدرت همواره با یکدیگر مبارزه می کنند و توصیه قرآن این است که همیشه در مسیر حق قرار بگیرید.

تغییرات فرهنگی تدریجی است

وی ادامه داد: استکبار برای فریب و گمراه کردن انسانها راهکارها و برنامه ریزی‌هایی دارد و در اجرای این برنامه ها، مرحله به مرحله عمل می‌کند و به همین دلیل است که تغییرات و تحولات افراد و جوامع تدریجی است.

آیت‌الله ناصری اظهار داشت: اینها فرهنگ خود را مرحله به مرحله غالب می کنند به نحوی که به عنوان مثال در یک خانواده، فرهنگ و علایق افراد از ابراز علاقه به پدر و مادر و خانواده و فرزند به علاقه به حیوانات می‌رسد و اینها همه کم‌کم در افراد رخنه می‌کند و آثار آن مشخص می‌شود.

امام جمعه یزد تاکید کرد: استکبار این حرکات را انجام می‌دهد زیرا می‌خواهد ظلم و دوری از خدا را ترویج کند و امروز آمریکا و صهیونیست‌ها نماد استکبار هستند و با تفرقه، دروغ، شبهه افکنی، دور کردن مردم از علما و بزرگان و … در تلاش برای تحقق اهداف خود هستند.

چگونه از مستکبران در امان باشیم؟

وی ادامه داد: یکی از راهکارهایی که خداوند در سوره ناس، آخرین سوره قرآن کریم، برای در امان ماندن از مستکبران و دشمنان اعم از جن و انس مطرح می‌کند، قرار گرفتن در مسیر خدا و پناه بردن به ربوبیت، مالکیت و عبودیت خداست.

روز مبارزه با استکبار

آیت‌الله ناصری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایامی که به نام مبارزه با استکبار نامگذاری شده است، اظهار داشت: سه حادثه بزرگ را در ۱۳ آبان داریم که از حوادث مهم تاریخ انقلاب ماست و در این حوادث هم روحیه استکباری دشمنان، هم مقاومت انقلابیون و هم عنایت خداوند متعال را می‌توان به وضوع دید.

امام جمعه یزد با تشریح کاپیتولاسیون عنوان کرد: اولین رویداد ۱۳ آبان، تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه است که به دنبال مقابله با قانون ننگین کاپیتولاسیون اتفاق افتاد و امام که در مورد استقلال و عزت کشور حساس بود، به سخنرانی در قم پرداخت.

آیت‌الله ناصری با اشاره به اینکه سخنرانی سخنرانی حضرت امام در مورد کاپیتولاسیون بسیار تاریخی و ویژه بود و خوب است که برای مردم و مسئولان مکرر پخش شود، افزود: امام با شجاعت در مقابل این حرکت سخیف آمریکایی‌ها ایستاد و اجازه نداد عزت مسلمین لگدمال شود.

امام جمعه یزد با اشاره به حادثه دوم که در سال ۵۷ اتفاق افتاد عنوان کرد: این واقعه نیز به دنبال اعتراض دانش آموزان و دانشجویان به استکبار جهانی در دانشگاه ها رخ داد و آن زمان عده زیادی از معترضان به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: حادثه سوم ۱۳ آبان نیز مربوط به سال ۵۸ و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا بود و این حادثه دست آمریکا را برای جهانیان رو کرد.

دشمنان همواره در صدد ضربه زدن به ایران است

آیت‌الله ناصری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنرانی رهبر معظم انقلاب بیان کرد: دشمن نمی تواند روحیه استکباری خود را کنار بگذارد و نمی تواند پیشرفت و استقلال ایران را ببیند و به هر طریقی است در صدد ضربه زدن به ایران هستند تا جایی که صهیونیست‌ها نیز در روزنامه‌های خود اعلام کرده‌اند که در تلاشند مردم ایران را به کف خیابانها بکشانند.

وی افزود: توصیه امام به مردم و مسئولان در این زمینه این بوده که بزرگترین ساده اندیشی این است که چه در جنگ و چه در صلح گمان کنیم که آمریکا و مستکبران دست از دشمنی خود برداشته‌اند باید برای شکستن امواج فتنه ها و سیل آفت ها به سلاح فولادین صبر و ایمان مسلح شویم.

آیت‌الله ناصری عنوان کرد: رهبری نیز در این زمینه به پایداری در برابر استکبار و رعایت عدالت، صبر و اخلاق در جامعه تاکید دارند و این موارد مهم را برای مردم و مسئولان ضروری دانسته‌اند.

خطیب نماز جمعه یزد یادآور شد: اسلام نیز راهکارهایی در این زمینه ارائه داده، نخست اینکه قدرتمند شوید، دیگر اینکه نقاط ضعف خود را برطرف کنید زیرا دشمن از این مسیر وارد می شود.

وی همچنین تاکید کرد: تلاش کنید در زمینه‌های نرم افزاری خود را تقویت کنید و مردم نیز باید در برابر شایعات هوشیار باشند.

توصیه های به مسئولین در آستانه سفر ریاست محترم جمهور

آیت‌الله ناصری در بخش دیگری از سخنان خود در مورد سفر رئیس جمهور به استان یزد نیز بیان کرد: توصیه ما به مسئولان استان یزد این است که مسئله آب را با جدیت در این سفر پیگیر شوند و امیدواریم در این سفر نتایج خوبی در این زمینه داشته باشیم و عنایات رئیس جمهور و قاطعیت ایشان در مورد مسئله آب، این مشکل را برطرف کند.

امام جمعه یزد عنوان کرد: مسئله راه نیز برای یزد بسیار حائز اهمیت است زیرا یزد در مرکز واقع شده و روزانه هزاران خودرو از محورهای استان عبور می کنند که علاوه بر بهبود وضعیت راه ها و ایجاد آزادراه‌ها، باید خطوط ریلی یزد نیز تقویت شود.

خطیب جمعه یزد اظهار داشت: مسائل فرهنگی نیز نه تنها در یزد بلکه در سراسر کشور نیاز به تحولات جدی دارد زیرا در این زمینه بسیار عقب افتاده ایم زیرا دشمن دارد معنای فرهنگ را عوض می کند و فرهنگ های غلط را ایجاد و القا می کند و ذائقه ها را تغییر می دهد و در حالی که فرهنگ در جامعه ما به معنای درستی و راستی و اخلاق و خداگرایی است، آنها فرهنگ را به فسق و فجور و گناه تعبیر می کنند.

آیت‌الله ناصری عنوان کرد: خانواده در فرهنگ ما مفهوم ویژه ای داشت اما فرهنگ غرب، خانواده را به شکل دیگری تعبیر کرده و زندگی فردی و تنهایی، بی میلی و بی رغبتی به ازدواج و فرزندآوری را ترویج کرده که نگهداری از سگ و سگ گردانی از مصادیق آن است که در یزد هم متاسفانه مشاهده شده است.

وی، تحول در آموزش و پرورش را نیز از موارد مهم دانست و گفت: باید به نحوی به آموزش معلمان و برنامه ریزی در آموزش و پرورش پرداخته شود که مدارس دغدغه دین و اخلاص کودکان ما را داشته باشند.

امام جمعه یزد افزود: توجه جدی به دانش بنیان ها و تقویت آنها و به کارگیری دانش آموزان و دانشجویان نخبه و فارغ و التحصیل نیز از دیگر موارد مهم و قابل پیگیری است.

آیت‌الله ناصری همچنین بر کادرسازی و تربیت و استفاده از نیروهای کارآمد و انقلابی تاکید کرد و گفت: برای نیروهایی که فرصت کار از آنها گرفته شده نیز به نحوی برنامه ریزی شود که آنها نیز مشغول به کار شوند تا بیکاری به آنها آسیب وارد نکند و زندگی آنها هدر نرود.

وی از حرکت رئیس جمهور برای دادن فرصت یک ساله به وزرا و کابینه دولت نیز قدردانی کرد و گفت: رئیس جمهور برای وزیران فرصت گذاشته اند که اگر انقلابی عمل کرد، به کار خود ادامه می دهد اگر نه باید از کار خداحافظی کند که این اقدام پسندیده ای است.

__________________

مطالب مرتبط:

صوت خطبه های نماز جمعه یزد ۷ آبان ۱۴۰۰

سخن نگاشت | لزوم توجه به مسئله حمل و نقل استان

سخن نگاشت | مسئله آب استان یزد با جدیت پیگیری شود

لینک کوتاه : https://adineyazd.ir/?p=1010

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.