• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

مشروح خطبه های نماز جمعه یزد ۱۴ آبان ۱۴۰۰

  • ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
مشروح خطبه های نماز جمعه یزد ۱۴ آبان ۱۴۰۰

خطبه های نماز جمعه یزد آیت‌الله ناصری امام جمعه یزد، در خطبه‌های این هفته نمازجمعه یزد با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم در آیات مختلفی بیش از ۳۰۰ مرتبه به پیامبر فرموده که «پیامبر بگو» اظهار داشت: در مواردی که بسیار مهم و ضروری بوده و جنبه حیاتی داشته، خداوند متعال به پیامبر […]

خطبه های نماز جمعه یزد

آیت‌الله ناصری امام جمعه یزد، در خطبه‌های این هفته نمازجمعه یزد با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم در آیات مختلفی بیش از ۳۰۰ مرتبه به پیامبر فرموده که «پیامبر بگو» اظهار داشت: در مواردی که بسیار مهم و ضروری بوده و جنبه حیاتی داشته، خداوند متعال به پیامبر به طور مستقیم خطاب می‌کند و از او می‌خواهد که مطلبی را برای مردم بازگو کند.

وی با اشاره به سوره‌های ناس و فلق افزود: در این دو سوره خداوند متعال ما را از دو رویداد مهم پرهیز می‌دهد؛ در سوره فلق از شر مخلوقات خدا و شر حسدورزان و در سوره ناس از شر وسوسه‌های خناسان و به پیامبر اعلام می‌کند که به مردم بگو از شر اینها به خالق مردم، مالک مردم و مخلوقات و معبود مردم پناه می‌برم و خدا این سه پناهگاه را برای بندگان خود امن معرفی کرده است.

آیت الله ناصری بیان کرد: انسان در جامعه احتیاجاتی دارد و مبتلا به مسائل و مشکلاتی می شود که گاه این مسائل جسمی و مادی و گاه مسائل معنوی، روحی و الهی است که در این شرایط خدا امر کرده تنها به او پناه ببریم و انسانها را از پناه بردن به غیر از پروردگار پرهیز داده است.

وی عنوان کرد: گاهی انسان در مشکلات زندگی اعم از معیشتی و تربیتی و معنوی به یک قدرت و توانمندی فرای توان انسانی نیاز دارد که دستگیرش باشد که او بی‌شک خدایی است که درد دل ما و نیت ما را می‌داند و از آن آگاه است.

لزوم پرهیز از پناه به اغواگری‌های غرب
امام جمعه یزد یادآور شد: در زندگی امروزه انسان، هرکس برای رفع مشکلاتش به کسی پناه می برد و در این میان شرق و غرب نیز اغواگری‌هایی دارند که عده‌ای به سمت آنها کشیده می‌شوند اما خداوند متعال در سوره ناس به پیامبر وحی کرده که ای پیامبر به مردم بگو که پناهگاه آنها خداست بر این اساس باید از خدا بخواهیم که راه و روش زندگی، مسیر تکامل و سعادتمندی را به همه ما نشان دهد.

آیت الله ناصری تاکید کرد: خداوند متعال برای بشر قرآن، پیامبر و ولی خدا را فرستاده و راه را برای ما هموار کرده است و بی‌شک غرب و شرق صلاح و مصلحت ما را نمی‌دانند و نمی‌خواهند بلکه آنها به فکر منافع خویش هستند بنابراین همه ما باید در مسیر رشد و کمال به خدا پناه ببریم زیرا او معبود ماست و همه ما باید از او حرف شنوی داشته باشیم و از شر وسوسه گران خناس به او پناه ببریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روز فرهنگ عمومی اظهار داشت: فرهنگ؛ صفت و خصلتی است که در وجود انسان ایجاد می‌شود و حرکت‌های ظاهری انسان به وسیله این ویژگی تنظیم می‌شود.

فرهنگ اصلی اساسی و مهم در زندگی انسان
آیت الله ناصری با بیان اینکه فرهنگ برای انسان یک اصل در زندگی است، افزود: فرهنگ در کتب مختلف بیش از ۱۵۰ تعریف دارد و علمای اخلاق، علوم انسانی و … تعاریف متعددی از فرهنگ داشته‌اند.

وی ادامه داد: اگر فرهنگ جدیت و تلاش و کوشش در وجود انسان نهادینه شود، این انسان پر تحرک، پرتلاش، با پشتکار و سختکوشی جامعه را می‌سازد اما بر خلاف آن، اگر تنبلی و سستی در انسان فرهنگ شود، روزمرگی می‌کند و هر چه پیش آمد با آن پیش می‌روند و برای چنین انسانی هیچ پیشرفتی نیست.

خطیب جمعه یزد با بیان اینکه گاهی برخی خصلت‌ها نظیر بی‌توجهی، بی مسئولیتی، حسادت، تنبلی، یأس و نا امیدی و رفتارهای نادرست وارد زندگی انسان می‌شود و به فرهنگ فردی یا خانوادگی تبدیل می شود، تصریح کرد: انسان در چنین شرایط و با چنین فرهنگ‌هایی زندگی خود را هدر می‌دهد.

عقب‌ماندگی یا رشد انسان‌ها وابسته به فرهنگی است که در آنها نهادینه می‌شود

وی با بیان اینکه رشد یا عقب ماندگی ما وابسته به فرهنگی است که در ما نهادینه می‌شود، افزود: در گذشته در اثر حرکت‌ها و آموزش‌های غلطی که غربی‌ها برای ما میراث گذاشته‌اند، فرهنگ‌های غلط در جامعه ما متداول شد.

آیت الله ناصری عنوان کرد: سطحی نگری و سیستم «بخوان و حفظ کن و نمره بگیر» در مدارس ما از صد سال پیش توسط غربی‌ها فرهنگ شده و آنها اجازه ندادند که فرزندان ما فکور، پژوهشگر و جستجوگر بار بیایند زیرا استقلال و پیشرفت ما را بر نمی‌تافتند و می‌خواستند همواره وابسته به آنها باشیم.

وی تاکید کرد: اینها فرهنگ غلط آموزش را از ابتدا در جامعه ما نهادینه کردند، سبقه دینی را از سیستم آموزشی ما حذف کردند و در برخی مدارس اصلا حرفی از دین و اخلاق نمی شود و دینداری یا بی دینی و اخلاق دانش آموز برای معلمان اهمیت چندانی ندارد که این یک آفت و آسیب بزرگ است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد ادامه داد: دانش آموزان ما ۱۲ سال درس می‌خوانند اما دو ساعت فکر نمی‌کنند که این تقصیر دانش آموز و معلم نیست بلکه دیکته شده غربی‌هاست و این فرهنگ باید اصلاح شود.

وابستگی در برخی مدیران به یک فرهنگ تبدیل شده است

آیت الله ناصری در خطبه های نماز جمعه یزد تصریح کرد: این روال که حاصل آن نداشتن خلاقیت و برنامه است، هنوز هم ادامه دارد زیرا وقتی رهبری دستور اقتصاد مقاومتی می‌دهند، نمی‌دانند چه کنند تا اقتصاد مقاومتی محقق شود و این وابستگی در برخی مدیران، به یک فرهنگ تبدیل شده است.

وی یادآور شد: خداوند متعال از همان ابتدا در آیات قرآن با نزول آیه «اقرا بسم ربک الذی خلق»، حرکت به سمت پروردگار جهانیان و خواندن به نام او را توصیه کرده و فطرت ما را خدایی قرار داده است اما عده‌ای در تلاش برای هدایت ما به سمت غرب هستند، غربی که فرهنگ غالب او، بی‌بند و باری، بی‌مبالاتی و فراموشی خداست.

آیت الله ناصری تاکید کرد: فرهنگی که خدا ما را به سمت آن دعوت کرده در آن پیشرفت، رشد، استقلال، شهادت، اخلاق و دین وجود دارد اما فرهنگ غربی‌ها مملو از بی‌توجهی به خدا و خلق خدا، شهوت، حرام خواری و بی بند و باری است.

خطیب جمعه یزد اظهار داشت: مسئولان ما باید برای فرهنگ عمومی برنامه ریزی کنند و تلاش کنند فرهنگ الهی و خدایی را در جامعه گسترش دهند و فرهنگ‌هایی که انسان را متوسل به خودشان می‌کند و پوچ گرایی و فساد و اعتیاد را رواج می دهند، جمع آوری کرده و فرهنگ الهی و معنوی را جایگزین آن کنند.

همگان برای اجرای قانون حمایت از خانواده پای کار بیایند

وی در بخش دیگری از سخنان خود از مجلس به خاطر تصویب قانون حمایت از خانواده تقدیر کرد و گفت: این قانون بسیار دیر مصوب شد اما اکنون که تصویب شده دیگر باید پای کار بیایند زیرا حمایت از خانواده از واجب‌ترین حرکات و برنامه‌هاست.

آیت الله ناصری ادامه داد: روالی که تاکنون در کشور ما پیاده شده و وام گرفته از فرهنگ غربی‌هاست، خانواده‌ها را از یکدیگر دور کرده و سبک زندگی اسلامی را از آنها گرفته و فرهنگ‌های نادرستی همچون کاهش فرزندآوری را به آنها داده تا ایران را در چند سال آینده به کشوری پیر و فرسوده و ناتوان تبدیل کند.

خطیب جمعه یزد بیان کرد: متاسفانه شاهدیم که فرهنگ راحت طلبی، بی توجهی، جایگزینی حیوانات بجای فرزند، از بین رفتن مهر و محبت پدر و مادری، خواهر و برادری در خانواده ها به تدریج ایجاد شده که لازم است برای اصلاح این رویه برنامه ریزی شود.

تقدیر از سپاه برای در هم شکستن چندین باره هیمنه پوشالی آمریکا

وی در بخش دیگری از سخنان خود از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خاطر باز گرداندن کشتی نفتکش ایران قدردانی کرد و گفت: به فرموده امام خمینی(ره)، هیمنه آمریکا در دوران دفاع مقدس توسط ایران شکسته شد اما این اقدامات نیز بار دیگر هیمنه پوشالی آمریکا را شکست و او را نزد جهانیان رسوا کرد.

آیت الله ناصری در خطبه های نماز جمعه یزد تاکید کرد: این اقدام سپاه، عظمتی برای کشور ما و شکستی بزرگ برای آمریکا بود که این مهم را به سپاهیان غیور تبریک می گوییم.

وی در مورد مسئله آب و تعرض چندین باره به خط انتقال آب یزد نیز بیان کرد: در این زمینه برنامه ریزی‌های و مسائلی داریم که به طور قطع مطرح و پیگیری خواهیم کرد.

نماز جمعه یزد

_______________________

مطالب مرتبط:

صوت خطبه های نماز جمعه یزد ۱۴ آبان

نسخه چاپی خطبه های نماز جمعه یزد ۱۴ آبان 

سخن نگاشت | مسئولان جهت تقویت فرهنگ عمومی جامعه برنامه ریزی کنند

سخن نگاشت | هیمنه پوشالی آمریکا

لینک کوتاه : https://adineyazd.ir/?p=1158

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.