• امروز : جمعه - ۵ مرداد - ۱۴۰۳

ماجرای تسلیت یاسر عرفات به امام خمینی (ره)

  • ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵
ماجرای تسلیت یاسر عرفات به امام خمینی (ره)

ماجرای تسلیت یاسر عرفات به امام خمینی (ره) جاذبه و دافعه‌ی امام دست خودشان نبود، بلکه جاذب به سوی او و دافع از او همگی رنگ و بوی خدایی داشت. این خداوند بود که محبت امام را در دل‌ها انداخت. جاذبه‌ی امام با عمل و کردار و رفتار و برخوردهای هدایت‌گراینه نمود می‌یافت. امام با […]

ماجرای تسلیت یاسر عرفات به امام خمینی (ره)
جاذبه و دافعه‌ی امام دست خودشان نبود، بلکه جاذب به سوی او و دافع از او همگی رنگ و بوی خدایی داشت. این خداوند بود که محبت امام را در دل‌ها انداخت. جاذبه‌ی امام با عمل و کردار و رفتار و برخوردهای هدایت‌گراینه نمود می‌یافت. امام با مردم رک و راست و صادق بود. هر کسی بیشتر به امام نزدیک می‌شد، علاقه‌اش به او بیشتر می‌شد. امام اهل مریدبازی نبود و همه چیزش برای رضای خدا بود.

یک شب یک اعلامیه از سوی یاسر عرفات برای تسلیت شهادت حاج‌آقا مصطفی آمد که به فارسی ترجمه شده بود. می‌خواستیم آن را با تلفن به اروپا برای چاپ منتقل کنیم. یکی از دوستان نظرش این بود که به جای کلمه‌ی «فوت» که در متن تسلیت یاسر عرفات بود، از واژه‌ی «شهید» استفاده کنیم. حاج‌احمد‌آقا این مورد را از امام سؤال کرد. پس از این پرسش به ما گفت: امام به من گفته یک کلمه از نامه‌ی مردم نباید کم یا زیاد شود. این دافعه‌ای است که در مسیر عدم انحراف است و قصد اصلاح دارد.

هر انقلابی در مسیر خود غربال‌گری دارد. برخی انقلاب را تا حدی دنبال می‌کنند که اهداف سیاسی یا شخصی‌شان را برآورده کند. این‌ها قطعاً و دیر یا زود کنار می‌کشند. برخی هم در طول مسیر انقلاب تغییر می‌کنند و به دلایل مختلفی از همگامی با انقلاب منصرف می‌شوند.

در این میان امام بسیار نصیحت می‌کرد، اما تعرضی نسبت به این موضوع نداشت. البته برخی بودند و هنوز هم هستند که معنی واقعی انقلاب امام را نفهمیدند. لذا می‌بینیم تا روز آخری که امام در پاریس بودند، برخی می‌گفتند شاه باید باشد، اما سلطنت کند و نه حکومت و دولت باید امری ملی شود. این آخرین مرحله‌ی فکر برخی آقایان بود. به امام می‌گفتند شاه هست، آمریکا هم است، ارتش هم است و ما باید با یکی از آنها مقابله کنیم. زمانی که تهران بودیم، برخی به ما می‌گفتند که این نهضت باید پشتوانه داشته باشد و در حال حاضر یا شوروی یا آمریکا می‌توانند پشتوانه‌ی ما باشند و چون شوروی کمونیستی است و نمی‌شود به آن اتکا کرد، پس حتماً باید به آمریکا اتکا کرد. هدف امام اما بالاتر از این حرف‌ها بود. ایشان می‌خواستند حاکمیت بشر را به حاکمیت خدا تبدیل کنند، چرا که قانون خدا نه شاه می‌خواهد و نه آمریکا.
یک اعلامیه از سوی یاسر عرفات برای تسلیت شهادت حاج‌آقا مصطفی آمد. یکی از دوستان نظرش این بود که به جای کلمه‌ی «فوت» که در متن تسلیت یاسر عرفات بود، از واژه‌ی «شهید» استفاده کنیم. حاج‌احمد‌آقا این مورد را از امام سؤال کرد. پس از این پرسش به ما گفت: امام به من گفته یک کلمه از نامه‌ی مردم نباید کم یا زیاد شود.

لینک کوتاه : https://adineyazd.ir/?p=1252

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.