• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
آیت الله ناصری در دیدار سرپرست دانشگاه یزد:

سه اصل مهم در جامعه اسلامی / لزوم توجه به تربیت دینی در مدارس و دانشگاه ها

  • ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
سه اصل مهم در جامعه اسلامی / لزوم توجه به تربیت دینی در مدارس و دانشگاه ها
آیت الله محمد رضا ناصری: تربیت، رشد فکری و عقلانی در جامعه اسلامی سه پایه و محور بسیار مهم است و دشمن به خوبی این موضوع را درک کرده و تمام تهاجم خود را علیه همین محورها قرار داده است.

آیت‌الله محمدرضا ناصری، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد، ۲۴ آبان ماه در دیدار عباس کلانتری، سرپرست دانشگاه یزد با وی، با اشاره به اهمیت و ضرورت تقویت سبک آموزش اسلامی در مدارس و دانشگاه‌ها اظهار کرد: تربیت، رشد فکری و عقلانی در جامعه اسلامی سه پایه و محور بسیار مهم است و دشمن به خوبی این موضوع را درک کرده و تمام تهاجم خود را علیه همین محورها قرار داده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان یزد گفت: هم دین، عقیده و اعتقاد، هم فکر و اندیشه و هم قدرت عقلانیت ما بر اساس این سه محور اساسی شکل می‌گیرد و جامعه باید به وسیله همین سه اصل پیشرفت و رشد کند و در صورتی که دشمن بتواند به آن ضربه وارد کند، قطعاً ما را به تسلیم و سازش وادار می‌سازد.

امام‌جمعه یزد با تأکید بر اینکه این سه اصل را می‌توان تحت عناوین تدین، تفکر و تعقل خلاصه کرد، گفت: در قرآن کریم هم به این موضوع به صورت ویژه تأکید شده و به بندگانی که تفکر و تعقل را در امور زندگی خود دارند، بشارت داده شده است.

وی با بیان این‌که دشمن نسبت به این سه موضوع آگاهی کاملی دارد افزود: انگلیسی ها از ۱۰۰ سال قبل با ایجاد تغییر اساسی در سبک آموزشی ایران، هر سه موضوع تدین، تفکر و تعقل را از محصلان ما گرفتند و سطحی نگری در آموزش را به جای آن رواج دادند.

آیت الله ناصری با انتقاد از بی‌توجهی به تربیت دینی در برخی از مدارس و دانشگاه‌ها بیان کرد: خوشبختانه اکنون در برخی عرصه‌های آموزشی و فرهنگی به این مسائل توجه شده و اقداماتی صورت گرفته که باید حتماً تقویت شود.

امام‌جمعه یزد گفت: در صورتی که بخواهیم اقتصاد مقاومتی در جامعه محقق شود باید ابتدا تدین داشته باشیم تا با تعهد کار خود را انجام دهیم و پس از آن تفکر و تعقل داشته باشیم تا بتوانیم به وسیله آن بهترین راه را انتخاب کرده و با نوآوری زمینه رفع مشکلات و پیشرفت کشور را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مسائلی که باید در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به جوانان انتقال داده شود، بحث خودباوری است، در صورتی که ما خودباوری را در بین فرزندانمان تقویت کنیم قطعاً همه مشکلات برطرف می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان یزد تصریح کرد: هنوز آموزش ما به سبک صحیحی نرسیده و باید تحولی گسترده در آن به وجود آید و این سه اصل اساسی را در تمام برنامه‌های خود بگنجاند.

وی همچنین بر ضرورت استفاده از نیروهای جوان، متعهد و نخبه در پست‌های کلیدی و اجرایی استان در راستای رفع نیازها و برون‌رفت از چالش‌ها و مسایل متعددی که جامعه با آن دست به گریبان است، تأکید کرد.

عباس کلانتری، سرپرست دانشگاه یزد نیز در این دیدار به تشریح رئوس و محورهای اصلی برنامه‌های خود در حوزه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و عمرانی پرداخت و گفت: امیدواریم با تحقق این برنامه‌ها، دانشگاه یزد جایگاه مناسبی را در طراز دارالعلم و دارالعباده یزد کسب کند.

کلانتری با تأکید بر اولویت‌بخشی به اهداف فرهنگی در برنامه‌های خود، این رویکرد را بسیار متفاوت با برخی جوسازی‌های منفی رسانه‌ای و برخوردهای سخت و سلبی دانست و افزود: هدف ما از فعالیت‌های فرهنگی ایجاد فضایی بانشاط و مناسب برای ارتقای انگیزه‌ها و رشد خلاقیت‌ها در راستای پیشبرد اهداف علمی و پژوهشی و پرورش نخبگان کارآمد و متعهد است.

سرپرست دانشگاه یزد توجه به تحقیق و توسعه (R&D) در صنایع مادر استان را بسیار ضروری توصیف کرد و گفت: دانشگاه یزد و دانشگاه‌های اقماری استان باید در این زمینه نقش اصلی و محوری داشته باشند.

وی همچنین اهتمام ویژه درخصوص تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی و کاربردی شدن پایان نامه‌ها را از دیگر اولویت‌های مهم برنامه‌های خود برشمرد.

کلانتری با تأکید بر این که توسعه استان یزد در گرو توسعه آموزش عالی این استان است، افزود: برای دستیابی به چشم‌انداز توسعه آموزش عالی در استان و تحقق اهداف آن، قطعاً از دیدگاه‌های نخبگان، صاحب‌نظران و اقشار مؤمن و دلسوزی که دل در گرو رشد و آبادانی این مرز و بوم دارند، استفاده خواهم کرد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به ایجاد تحول و جهشی بزرگ در عرصه آموزش عالی استان، اسناد بالادستی و رهنمودهای مقام معظم رهبری به ویژه بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان چراغ راه جامعه دانشگاهی استان در ایجاد این تحول و تربیت نیروهای جوان و متعهد برای اداره امور کشور دانست.

لینک کوتاه : https://adineyazd.ir/?p=1298

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.