• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳

رونق تولید و اشتغال با احیای تعاونی ها

  • ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
رونق تولید و اشتغال با احیای تعاونی ها
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد با انتقاد از وجود تعداد زیادی تعاونی غیرفعال در استان یزد گفت: ایجاد اشتغال باید به دست تعاونی‌ها انجام شود و امروز نباید در جامعه، شاهد این روند بیکاری باشیم و تعاونی‌ها باید این خلأ را پر کنند.

آیت‌الله محمدرضا ناصری در دیدار با سرپرست جدید اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با اشاره به ادغام‌های انجام شده در برخی وزارتخانه‌ها و ادارات اظهار داشت: در این دستگاه‌ها ماموریت‌ها بیشتر و سنگین‌تر شده به ویژه در تعاون، کار و رفاه اجتماعی که هر سه، وظایف و ماموریت‌های سنگینی در برابر مردم دارند.

تعاونی های غیر فعال احیا شوند
وی عنوان کرد: یکی از اقدامات بسیار مهمی که باید در این اداره کل انجام شود، احیای تعاونی‌هاست زیرا بسیاری از این تعاونی‌ها با تعداد بالا در مقطعی از زمان تشکیل شده‌اند اما اکنون غیرفعال شده‌اند و اثری از آنها نیست و بسیاری از آنها نیز دچار ورشکستگی شده‌اند.

امام جمعه یزد بیان کرد: ایجاد اشتغال باید به دست تعاونی‌ها انجام شود و امروز نباید در جامعه ما به ویژه جامعه تحصیل کرده، شاهد این روند بیکاری باشیم و تعاونی‌ها باید این خلأ را پر کنند در حالی که اکنون یک سوم تعاونی‌های ثبت شده نیز فعال نیستند.

تعاونی‌ها به وظایف خود عمل کرده و به اشتغالزایی کمک کنند
آیت‌الله ناصری یادآور شد: از زمان تشکیل وزارت تعاون تاکنون این دغدغه را مطرح کرده‌ایم که اغلب تعاونی‌ها تکلیف و وظایف خود را نمی‌دانند و بلاتکلیفند در حالی که تعاونی‌ها اگر به درستی کار و برنامه ریزی کنند، می توانند مشکل اشتغال مردم را حل کنند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در دوره‌ای حتی توسط وزیر مربوطه مطرح شد که ما مسئول اشتغال مردم نیستیم، تاکید کرد: اگر تشکیلاتی وجود داشته باشد که طرح‌های کارشناسی شده و قابل اجرا در اختیار افراد به ویژه جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی قرار دهد و حمایت مالی و تسهیلاتی از آنها انجام دهد، بخش قابل توجهی از مشکلات اشتغال این قشر حل خواهد شد زیرا اغلب فارغ التحصیلان دانشگاه بعد از پایان تحصیل، بلاتکلیف و سرگردانند و اگر ساماندهی شوند، در مدار اشتغال قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: اگر این اتفاق می افتاد اکنون شاهد این سطح از بیکاری فارغ التحصیلان نبودیم و علت اصلی این شرایط، نبود برنامه ریزی است در حالی که این جوانان را می توان در قالب تعاونی‌ها ساماندهی کرد.

ناصری ادامه داد: تعاونی‌ها نباید معطل و بلاتکلیف بمانند و باید آنها را فعال و وارد مباحث جدی‌تر کرد و با در اختیار قرار دادن طرح‌ها و آموزش بر اساس استعداد و علاقمندی افراد، جوانان تحصیلکرده را به کار گرفت.

تعاونی‌ها صنعت پوشاک را راه‌اندازی کنند
وی بیان کرد: یکی از کارهایی که تعاونی‌ها می‌توانند به آن ورود جدی داشته باشند، صنعت پوشاک است زیرا اکنون بسیاری از ریسندگی‌ها و نساجی‌ها در حال رکود و تعطیلی هستند در حالی که سالانه مقادیر زیادی پوشاک از خارج از کشور وارد می شود.

آیت‌الله ناصری خطاب به مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد تصریح کرد: تعاونی‌ها را فعال و وارد صنعت پوشاک کنید و با آموزش افراد، پرداخت تسهیلات، برندسازی و بازاریابی، از یک سو اشتغال گسترده ایجاد کنید و از سوی دیگر از واردات پوشاک و خروج ارز جلوگیری کنید.

وی عنوان کرد: متاسفانه این صنعت مهم که نه به سرمایه کلان، نه آموزش‌ و تکنولوژی پیچیده نیاز دارد و نه دچار آفت و درگیر تحریم و …. می‌شود، رها شده در حالی که اگر این صنعت با برنامه ریزی درست و انجام کار با کیفیت انجام شود، تمام زنجیره نساجی از کشت پنبه تا دوخت و فروش لباس فعال می‌شود و در این چرخه، میلیون‌ها نفر مشغول به کار خواهند شد.

آیت‌الله ناصری تصریح کرد: متاسفانه اکنون بسیاری از زنان و دختران به خاطر مبالغ اندک و ناچیز در واحدهای صنعتی که سنخیتی با روحیه زنان ندارد، مشغول به کار شده اند و گاه مشکلاتی نیز در این زمینه ایجاد شده اما در صورتی که صنعت پوشاک راه اندازی شود، علاوه بر اینکه از ذوق و سلیقه زنان بهره گرفته می شود، بسیاری از آنها حتی در منزل می توانند به این شغل بپردازند و برای خود کسب درآمد کنند.

راه اندازی صنعت پوشاک از یزد آغاز شود
وی بیان کرد: توصیه می کنم راه اندازی این صنعت را از یزد آغاز و تعاونی‌ها را در این زمینه فعال کنید و بی‌شک دولت و برخی نهادها از جمله ستاد اجرایی فرمان امام نیز به میدان خواهند آمد و حمایت و همراهی لازم را انجام خواهند داد.

امام جمعه یزد در بخش دیگری از سخنان خود در مورد امور مرتبط با کارگران نیز اظهار داشت: خدماتی که به کارگران داده می شود، سبب ارتقاء آنها نمی شود و متاسفانه در اکثر کارخانه ها نیروسازی نمی شود و هیچ برنامه ای برای رشد آنها وجود ندارد.

وی عنوان کرد: کارگری که پنج سال در کارخانه ای کار و تجربه کسب می کند، باید خودش کارفرما شود یا حداقل ارتقاء پیدا کند و یا بتواند از دستگاهی که با آن کار می کند، سر دربیاورد و تعمیر آن را انجام دهد، اما اینگونه نیست و در صورتی که دستگاهی مشکل پیدا کند، منتظر تکنسین‌های خارجی می‌مانند و گاه حتی ماه‌ها معطل می شوند.

آیت‌الله ناصری تصریح کرد: این خدمت به کارگر نیست و این سیستم در دوره قبل از انقلاب هم اجرا می شد که حاصل استعمارگری غربی‌هاست که اجازه نمی دادند استعدادهای قشر کارگر شکوفا شود و این در حالی اتفاق می افتد که استعداد جوانان و کارگران ما بسیار بالاست اما بعضا اجازه شکوفایی به این افراد داده نشده است.

کارخانه‌ها محل تربیت تکنسین‌ها و فضای شکل گیری اقتصاد مقاومتی شوند
وی افزود: کارخانه‌های ما باید محل شکوفا کردن استعدادها و پرورش تکنسین‌ها باشد و اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب باید از همین جا آغاز شود و این مهم باید یکی از محورهای کار تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشد.

آیت‌الله ناصری بر لزوم جذب دانشجویان به کارخانه‌ها و سپردن امور فنی به آنها تاکید کرد و گفت: اگر این اتفاق بیفتد، ظرف مدت کوتاهی تعداد زیادی نیروی مستعد و باتجربه تربیت می شود.

وی تصریح کرد: سبک فعلی که کارگر ۳۰ سال در کارخانه بدون هیچ پیشرفت و ارتقایی مشغول به کار است و بعد از ۳۰ سال با مبالغ ناچیز بازنشسته می شوند، شایسته کشور ما نیست و این رویه باید اصلاح شود.

رونق تولید و اشتغال با احیای تعاونی ها

مطالب مرتبط:

سخن نگاشت | رونق تولید و اشتغال با احیای تعاونی ها

سرپرست اداره کل تعاون یزد

لینک کوتاه : https://adineyazd.ir/?p=1343

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.