• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳

مشروح خطبه های نماز جمعه یزد ۱۷ دی ۱۴۰۰

  • ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
مشروح خطبه های نماز جمعه یزد ۱۷ دی ۱۴۰۰
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد با تاکید بر لزوم توجه بیشتر والدین و مربیان بر تربیت دینی فرزندان، گفت: والدین اگر می خواهند حق پدری و مادری خود و معلمان اگر می خواهند حق استادی خود را ادا کنند، فرزندان و شاگردان را با نماز آشنا کنند.

آیت الله محمدرضا ناصری خطیب نماز جمعه یزد با سفارش نمازگزاران به تقوا و با اشاره به بیماری خود و ابتلا به کرونا اظهار داشت: خدا را شاکرم و از دعای خیر مردم نیز قدردانی می کنم و امیدوارم مردم گرفتار این بیماری نشوند.

وی با تاکید بر اینکه حرکت ما انسانها باید در مسیر خدا باشد، افزود: ما بندگان خدا و مخلوقات خدا هستیم و خالقی در عالم، غیر از خدا نیست و همه ما و همه موجودات، تحت قیومیت و ربوبیت او و در هر آن و لحظه ای محتاج به رحمت خدا هستیم و اگر یک آن خدا به ما عنایت نکند، همه ما نیست و نابود خواهیم شد.

آیت الله ناصری ادامه داد: راه رفتن، کار کردن، تلاش کردن و همه حرکات ما نشأت گرفته از اراده خداوند متعال است و همیشه و در تمام لحظات تحت رحمانیت خدا هستیم بنابراین باید خدای خود را بشناسیم و با او ارتباط برقرار کنیم زیرا او مبدأ همه عنایات است.

خطیب نماز جمعه یزد تاکید کرد: سزاوار نیست که خدای خود را فراموش کنیم و سزاوار نیست که از عنایت خداوند متعال دور شویم و این مخالف اساس خلقت است و یکی از اصلی‌ترین مواردی که ما را به خدا متصل می کند، نماز است و خداوند متعال، وسیله ها و برنامه هایی تعیین کرده که بتوانیم با خدای خود ارتباط برقرار کرده و با او حرف بزنیم و از او استمداد بجوییم.

والدین شرایط انس فرزندان خود را با نماز فراهم کنند

آیت الله ناصری با اشاره به اینکه تمام قرآن نازل شده از سوی خداست و خداوند متعال با انسان سخن می گوید اما سوره حمد برای این است که انسان با خدا حرف بزند، اظهار داشت: این حرف زدن دو مرحله ای است که نخست مرحله توحید نظری و سپس توحید عملی است.

خطیب جمعه یزد با بیان اینکه کلمه صلاه به معنای نماز و مشتقاتش بیش از ۹۰ بار در قرآن تکرار شده است، افزود: انسان در نماز رابطه مستقیم با خدا برقرار می کند و نماز یک راهکار جهت اتصال به خدای متعال است اما متاسفانه می بینیم که در ارتباط با نمازها به ویژه نمازهای جماعت در مساجد و مدارس اشکالاتی پیش آمده که باعث نگرانی است.

وی تصریح کرد: به پدرها و مادرها توصیه می کنم که فرزندان خود را به نماز انس بدهند و نماز را به فرزندان خود آموزش بدهند و برای آن برنامه ریزی کنند و طوری فرزندان خود را تربیت کنند که از ابتدا دل به خدای خود بدهند و با خدا انس پیدا کنند و شرایطی فراهم کنند که ارتباط فرزندان خود را با خدا تقویت کنند.

امام جمعه یزد عنوان کرد: نماز کمک می کند که انسان از بسیاری از انحرافات دور بماند، ممکن است جوان نمازگزار گناه کند اما چون نماز می خواند و مقید به نماز است، نماز او را از گناه و معصیت نجات می دهد چون بر اساس آیه قرآن، صلوات تنهی عن الفحشا و المنکر است و اجازه نمی دهد که انسان در غفلت باقی بماند.

وی تاکید کرد: والدین اگر می خواهند حق پدری و مادری خود و معلمان اگر می خواهند حق استادی خود را ادا کنند، فرزندان و شاگردان را با نماز آشنا کنند.

آیت الله ناصری تاکید کرد: بزرگترها به ویژه والدین و معلمان در نماز کوتاهی نکنند و مسیر را برای فرزندان و شاگران خود هموار کنند و اطمینان داشته باشید که خداوند به شما نیز پاداش بزرگی عطا می فرماید.

تجارت و کسب و کار مردم را از یاد خدا غافل نکند

وی ادامه داد: تجارت و کسب و کار نباید انسان را از نماز دور کند بلکه لازم است حتی در محل کسب و کار نیز به اقامه نماز به ویژه نماز اول وقت مداومت داشت زیرا نماز ارتباط با خداست و باعث برکت در عمر و رزق و روزی خواهد شد، بنابراین در زمینه نماز کوشا باشید که این توصیه خداوند متعال به بندگانش است.

امام جمعه یزد در بخش دیگری از سخنان خود با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه(س) اظهار داشت: ائمه ما از جمله امام سجاد(ع) به عبادات طولانی شهرت دارند و این سیره ائمه ما در زندگی بوده و حضرت زهرا(س) را نیز به این اسم نامیده اند زیرا ایشان وقتی در محراب عبادت می ایستاد، آنچنان دل به خدا می داد که از خود بیخود می‌شد و نوری از آن نماز به آسمانها می رفت و بر همین اساس او را زهرا نامیدند.

وی افزود: حضرت زهرا(س) اینقدر به نماز می ایستاد که پاهای آن حضرت ورم می کرد و آنقدر در نماز متوجه خدا بود که نفسش به شماره می افتاد.

امام جمعه یزد اظهار داشت: اگر ما شیعه و پیرو معصومین و ائمه اطهار علیهم السلام هستیم، نباید کاری کنیم که از این سعادت دور شویم و باید به فرزندان خود خدمت کنیم و آنها را در مسیر خدا قرار دهیم.

تلاش دشمن برای القا روحیه نا امیدی و بدبینی به انقلاب در مردم

آیت الله ناصری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه انقلاب با زحمات بسیار و با عنایات خداوند متعال به دست آمده است، افزود: در ۱۹ دی سال ۵۶ مردم قم یکپارچه در پاسخ به توهین روزنامه اطلاعات وقت، به امام خمینی(ره) به میدان آمد ند.

وی بیان کرد: آن زمان گمان می کردند که می توانند مردم را فریب بدهند اما مردم به میدان آمدند و اقدام و ایستادگی کردند و این انقلاب پا گرفت و یزدی‌ها هم به دنبال همین توهین ها و چهلم مردم تبریز به میدان آمدند و نقش آفرینی کردند.

آیت الله ناصری ادامه داد: دشمن می خواهد ما نسبت به انقلاب بی توجه باشیم و این بصیرت را از بین ببرد و ایمان ما را با فضاسازی های خود کمرنگ کند و با القا مسائل نا امید کننده، ما را به سمت فراموشی انقلاب و آرمانهای آن سوق دهد.

خطیب جمعه یزد عنوان کرد: ما در مسیر پیشبرد انقلاب سختی ها و توطئه های بسیاری داشتیم و در همه ابعاد تحت فشار دشمن بودیم اما چون مردمی بابصیرت و ولایی داشتیم، خداوند متعال نیز کمک کرد و این انقلاب حفظ شد اما دشمن از درهای دیگری در حال وارد شدن است.

دشمن از طریق فضای مجازی به دنبال تخریب باورها و هدایت افکار جامعه است

وی افزود: بزرگنمایی و سیاه نمایی، تخریب باورها و خارج کردن جوانان از مسیر اسلام و انقلاب با استفاده از افراد سست عنصر از مواردی است که دشمن برای آن برنامه ریزی کرده است.

آیت الله ناصری تصریح کرد: دشمن در صدد نا امید کردن مردم نسبت به انقلاب است و تلاش می کند اقدامات انجام شده نادیده گرفته شود اما بدانید که حفظ انقلاب و حفظ دین از وظایف دینی و شرعی و سیاسی و یک امر الهی است پس امیدوار باشید و ارتباط با خدا را حفظ کنید تا یاوه گویی های آنها در شما اثر نکند.

وی از مردم خواست تا دقیق، بیدار، دشمن شناس باشند و توطئه های دشمن را درک کنند و مانند همیشه در صدد خنثی سازی آن برآیند و در این مسیر گوش به فرمان ولی فقیه باشند و مراقب توطئه های نرم و انحرافی دشمن نیز باشند.

لزوم توجه مسئولان به راه اندازی سریعتر شبکه ملی اطلاعات

خطیب نماز جمعه یزد ادامه داد: دشمن در تلاش است به عنوان یک خط مشی درازمدت برای تغییر باورها و ارزش ها و تغییر هویت ایران اسلامی از طریق فضای مجازی استفاده کند که باید همگان مراقب باشند و امیدوارم مسئولان و دولتمردان تلاش های خود را بیشتر کنند و با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات فرزندان و جوانان عزیز این جامعه را در بستر فضای مجازی سالمتری قرار دهند.

تعیین یک گروه توسط دولت برای تعیین سود منطقی کالاها

وی درباره معیشت مردم و نحوه قیمت گذاریها نیز بیان کرد: متاسفانه تولیدکنندگان و تجار ما به سود کم قانع نیستند و با سودهای بالایی که می خواهند، قیمت گذاری های غیرمنطقی و ناعادلانه انجام می دهند که این رویه باید ساماندهی شود و لازم است دولت گروهی را برای این منظور تعیین کند تا برای اجناس و کالاها سود منطقی در نظر بگیرند.

مطالب مرتبط:

صوت خطبه های نماز جمعه یزد ۱۷ دی ۱۴۰۰

تصاویر نماز جمعه یزد ۱۷ دی

سخن نگاشت | والدین به نماز بچه ها توجه کنند

لینک کوتاه : https://adineyazd.ir/?p=2067

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.