• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
نماینده ولی فقیه در استان یزد:

سبک معماری ایرانی اسلامی در یزد احیا شود

  • ۰۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۹:۱۲
سبک معماری ایرانی اسلامی در یزد احیا شود
نماینده ولی فقیه در استان یزد با اشاره به اینکه معماری بناهای تاریخی یزد مسائل مختلف زندگی را مورد توجه قرار می‌داد گفت: ‌ سبک معماری ایرانی اسلامی در یزد احیا شود.

آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی در دیدار نوروزی شهردار و معاونین و مدیران شهرداری شهر میراث جهانی یزد با وی اظهار داشت: شهرداری علاوه بر اینکه متصدی امور شهری به حساب می‌آید،‌ در ارتباط با مسائل مختلف مرتبط با زندگی روزمره مردم هم وظایف گسترده‌ای برعهده دارد.
وی تصریح کرد: شهرداری باید به تمام امور شهر فکر داشته باشد تا مردم بتوانند به بهترین نحو ممکن از خدمات استفاده کنند و نکته بسیار مهم این است که در تمام مناطق باید خدمات به صورت مناسب و کامل به مردم ارائه شود.
نماینده ولی فقیه در استان یزد ادامه داد: در ایران و به ویژه در شهر یزد،‌ شهرداران باید به مسائل فرهنگی و مذهبی در فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند توجه لازم را داشته باشند.
ناصری یزدی با اشاره به اینکه در معماری ایرانی اسلامی استان یزد مسائل مختلف فرهنگی و مذهبی مورد توجه قرار می‌گرفت خاطرنشان کرد: حتی در ارتباط با ورودی منازل و کوبه‌هایی که بر روی درب خانه‌ها قرار می‌گرفت،‌ اصولی در نظر گرفته می‌شد تا افراد خانواده در آسایش قرار گیرد.
وی گفت: یکی از نکات بسیار مهمی که در معماری شهری و ساخت منازل در گذشته به آن توجه می‌شد،‌ اصول اساسی در حوزه مصرف انرژی بود به گونه ای که به مباحث سرمایش و گرمایش منازل با کمترین میزان مصرف انرژی و حتی بدون هیچ گونه مصرفی و کاملا طبیعی منازل در تابستان خنک و در زمستان گرم بود.
امام جمعه یزد خاطرنشان کرد: علاوه بر این در طول روز خانه‌ها به صورت کامل روشن بود و در بسیاری از خانه‌ها و منازل هیچ نیازی به استفاده از لامپ برای روشن کردن خانه وجود نداشت برخلاف الان که هیچ یک از این اصول رعایت نمی‌شود و در خانه‌ها از صبح تا شب نیاز به روشن کردن تمام لامپ‌ها وجود دارد.
ناصری یزدی بیان کرد: در همین شهر یزد نزدیک به ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال پیش بازار خان ساخته شده و بدون هیچ تاسیسات گرمایشی و سرمایشی و امکانات روشنایی خاصی،‌ در طول روز برای استفاده مردم قابل استفاده بود اما الان در شهر پاساژهایی ساخته می‌شود که به محض ورود به آن باید چندین هزار لامپ روشن شود تا بتوان از آن استفاده کرد.
نماینده ولی فقیه در استان یزد گفت: شهرداری و نظام مهندسی باید به این موضوع توجه لازم را داشته باشند که سبک معماری اصیل ایرانی اسلامی یزد را در ساختمان‌های جدید احیا کنیم و با تلفیق این سبک و تکنولوژی‌های جدید زمینه ساخت‌و‌سازهای اصولی را فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه در هر محل شهر یزد باید یک مکان تفریحی بزرگ و با امکانات کامل از جمله پارک و مسجد و فضای تفریح خانواده‌ها وجود داشته باشد گفت: ‌در این محل‌ها باید برنامه‌های فرهنگی مناسبی در نظر گرفته شود تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

لینک کوتاه : https://adineyazd.ir/?p=3044

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.