• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

مشروح خطبه های نماز جمعه یزد ۱۴ مرداد ۱۴۰۱

  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴
مشروح خطبه های نماز جمعه یزد ۱۴ مرداد ۱۴۰۱

آیت الله محمدرضا ناصری در خطبه های این هفته نمازجمعه با تسلیت ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) اظهار داشت: همه اساس و مبنای حرکت اولیا و انبیای الهی و تمام سختی‌ها و جنگ‌های امیرالمومنین و مبارزه با کفار و همه رنج‌های ائمه اطهار(ع) و علت قیام عاشورا برای اطاعت از خدا و بنده خدا شدن و […]

آیت الله محمدرضا ناصری در خطبه های این هفته نمازجمعه با تسلیت ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) اظهار داشت: همه اساس و مبنای حرکت اولیا و انبیای الهی و تمام سختی‌ها و جنگ‌های امیرالمومنین و مبارزه با کفار و همه رنج‌های ائمه اطهار(ع) و علت قیام عاشورا برای اطاعت از خدا و بنده خدا شدن و رسیدن به رشد و کمال انسانی رسیدن است.

وی عنوان کرد: تقدیر انسان رسیدن به کمال الهی است و همه موجودات عالم حرکت های جبری و برنامه ریزی شده دارند و تغییر و تحولی در آن ها نیست اما برای انسان، یک امتیاز وجود دارد و آن عقل و قدرت تصمیم گیری است که بتواند مسیر کمال را طی کند.

آیت الله ناصری ادامه داد: حرکت به سمت خدا لوازمی دارد و لازمه آن تقوا یعنی خودداری از گناه و کج روی ها و حرکت در مسیر خدا و عمل به دستورات خدا و انبیا و اولیای الهی است.

امام جمعه یزد بیان کرد: کسانی که در راه امام حسین(ع) پیش می روند، در حال زمینه سازی زندگی ابدی و سعادتمندانه برای خود و نسل های آینده خود هستند همانطور که امام حسین(ع) نیز این زمینه سازی را انجام داد و همه دارایی خود را فدای مسیر حق و اسلام کرد.

آیت الله ناصری ادامه داد: اینکه در زیارت عاشورا، معرفت امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) را از خداوند طلب می کنیم، به این دلیل است که اگر مسیر آنها را پیدا کنیم، همه خوبی ها در انتظار ماست و اگر از آن غافل شویم یا از آن دور شویم، بدبختی ها به سراغ ما خواهد آمد و این مهم در روایات اسلامی روایت شده است.

وی با بیان اینکه ثبات قدم در مسیر امام حسین(ع) نیز از دیگر درخواست های مطرح شده در زیارت عاشوراست، افزود: امیدواریم همه عزاداران حسینی ثابت قدم در راه امام حسین(ع) باشند همانطور که این موضوع ثابت شد که ما و فرزندان ما در مسیر امام حسین(ع) قرار داریم و ریشه نظام اسلامی ما نیز از قیام امام حسین(ع) است.

امام جمعه یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر از واجباتی است که در قرآن کریم چندین بار تکرار شده و امت‌های سابق به خاطر ترک این واجب، لعنت شده اند.

آیت الله ناصری با اشاره به آیات زیادی که امت بنی اسرائیل را به خاطر عدم اقدام در زمینه نهی از منکرات لعن کرده، افزود: روایات بسیار زیادی در این زمینه داریم و حضرت علی(ع) نیز فرمودند که قوام شریعت اسلام به اقامه امر به معروف و نهی از منکر است.

خطیب جمعه یزد تاکید کرد: در انجام نهی از منکر چهار مرحله وجود دارد که مهمتر از همه، تذکر لسانی است و کسی حق ندارد از این مرحله بی تفاوت عبور کند زیرا اگر به فرموده قرآن اگر از این مرحله عبور کنید و نسبت به آن بی تفاوت باشیم، عذاب خدا ما را فرا می گیرد.

وی افزود: پیامبر (ص) نیز فرموده اند که مومن ضعیفی که هیچ اثر وجودی ندارد، مغضوب خداست و مومن ضعیف، کسی است که از کنار فساد می گذرد و تذکری نمی دهد و امروز بسیاری از ما در این زمینه سکوت کرده ایم.

آیت الله ناصری عنوان کرد: در مورد این فریضه الهی بر همگان لازم و واجب است مرحله لفظی و تذکر لسانی را انجام دهیم و اگر غیر از این باشد، در گناه فرد شریک هستند.

وی افزود: گروهی هستند که نمی توانند نهی کنند یا شرایط آن مهیا نیست اما قلباَ هم راضی هستند، اینها به طور قطع در این منکر شریک هستند که نمونه آن سکوت و رضایت عده ای در برابر جنایات صهیونیست هاست.

آیت الله ناصری همچنین با اشاره به اینکه عده ای نیز در برابر بی حجابی بی تفاوت هستند، تصریح کرد: برخی بدون غرض در این مسیر گام بر می دارند اما عده ای به دنبال ترویج بی حجابی و بازگشت به دوران ستمشاهی رضاخانی هستند.

وی با اشاره به واقعه ای که قطار تهران – یزد رخ داد و حمایتی که رئیس قطار از شخص بی حجاب کرده بود، افزود: نباید اجازه دهیم عده ای به دنبال پیاده کردن خط مشی غربی ها در کشور باشند و همانطور که در غرب قانون مقابله با حجاب‌ دارند در حالی که قائل به آزادی و حقوق بشر هستند ما نیز باید قانون جمهوری اسلامی را اجرا کنیم.

امام جمعه یزد تاکید کرد: وقتی می خواهیم قانون خدا را در جامعه اجرا کنیم، عده ای هیاهو می کنند در حالی که در کشورهای منادی حقوق بشر، علیه قانون خدا قانون می گذارند و همه موظف و ناچار به اجرای آن هستند.

آیت الله ناصری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وقوع سیل که بسیاری از روستاها و خانه های مردم در مناطق شهری را دچار آسیب های جدی کرد، افزود: مردم خسارت های جدی دیدند اما مسئولان در حال کمک رسانی به آنها هستند و گروه های مختلف در حال خدمت به مردم هستند.

وی تاکید کرد: مسئولان از هم اکنون به فکر ساماندهی مسیرهای ورود سیل و نقاطی که به مردم آسیب جدی وارد شد، باشند و کاری کنند این آبها ذخیره شود تا در یزدی که از خشکسالی رنج می برد، از این نعمت الهی بهره بگیرد.

آیت الله ناصری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باب مذاکرات دوباره باز شده است، افزود: مذاکره کنندگان ما مقتدرانه و عزتمندانه ایستاده اند اما طرف مقابل بلاتکلیف هست و هر روز مسائل غیر منطقی مطرح می کند.

وی تاکید کرد: طرف های مذاکره ما باید مسیر خود را عوض کنند زیرا کشور ما با خنثی سازی تحریم ها در حال ادامه مسیر خود است، گرچه به مردم فشارهایی وارد می شود اما مسیر، روشن است.

آیت الله ناصری بر لزوم همدلی میان مردم تاکید کرد و گفت: مردمی که از نظر مالی توانمندتر هستند، دست بقیه مردم را بگیرند و بدانید که اگر هوای یکدیگر را داشته باشید، دست خدا با شما یار خواهد بود.

خطیب جمعه یزد با تاکید بر اینکه امروز شرایطی است که همه باید با هم مواسات داشته باشیم، تصریح کرد: این قول خدای متعال است که اگر در نداری برای یکدیگر ایثار کنید، خدا برای شما می رساند و به این قول خدا اعتماد کنید و دستگیر همنوعان خود باشید.

وی افزود: اکنون وقت ایثار است و بدانید که بنای دولت هم بر انجام کار و رفع مشکلات مردم است اما توطئه های دشمن بسیار است و بتوانیم در کنار یکدیگر این توطئه ها را خنثی کنیم.

آیت الله ناصری با اشاره به پیشرفت های کشور ادامه داد: امروز دنیا طالب تکنولوژی نظامی ایران است و ایران در جرگه کشورهای دارای تکنولوژی در این زمینه وارد شده است و این نشان از اقتدار نظام و کشور اسلامی ماست و این اقتدار دشمن را می سوزاند.

مطالب مرتبط:

صوت خطبه های نماز جمعه یزد ۱۴ مرداد ۱۴۰۱

گزیده ای از خطبه های نماز جمعه یزد ۱۴ مرداد ۱۴۰۱

سخن نگاشت | عزاداری ها از مسیر درست منحرف نشود

سخن نگاشت | حرکت در مسیر امام حسین (ع)

لینک کوتاه : https://adineyazd.ir/?p=4086

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.