• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲

مشروح خطبه های نماز جمعه یزد ۲۷ آبان ۱۴۰۱

  • ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
مشروح خطبه های نماز جمعه یزد ۲۷ آبان ۱۴۰۱

آیت الله محمدرضا ناصری یزدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، در خطبه های امروز نماز جمعه یزد در مصلای نماز جمعه در مسجد ملااسماعیل یزد با قرائت «اوصيکم و نفسي بتقوي الله»، نمازگزاران را به تقوای الهی دعوت کرد و اظهارداشت: بارها اشاره کردیم که ما در محضر خدا هستیم و […]

آیت الله محمدرضا ناصری یزدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، در خطبه های امروز نماز جمعه یزد در مصلای نماز جمعه در مسجد ملااسماعیل یزد با قرائت «اوصيکم و نفسي بتقوي الله»، نمازگزاران را به تقوای الهی دعوت کرد و اظهارداشت: بارها اشاره کردیم که ما در محضر خدا هستیم و خداوند حاضر و ناظر است و هیچ چیزی در هیچ کجا بر خدا پوشیده نیست. اگر در قعر دریا باشد یا اعماق آسمان ها یا در هر کجای زمین و زمان باشد، خداوند بصیر و بیناست.

وی با اشاره به آیه ۵۹ سوره انعام، «وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا» و آیه ۶ سوره هود، «وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا» ادامه داد: هیچ برگی از درختی نمی افتد مگر که او می‌داند و او از ورود و خروج همه جنبندگان و موجودات خبر دارد.

امام جمعه یزد، افزود: ما در محضر چنین خداوندی هستیم که همه چیز و اعمال و رفتار و اندیشه ها و نیات قلبی  ما را می داند و در روایات است که خداوند متعال نظر نمی کند به اموال و ظاهر شما، بلکه به قلوب و نیات شما نظر می کند و اینکه توجه، نیّت و هدف شما کجاست؛ این موضوع مهمی در زندگی انسان است.

آیت الله ناصری یزدی، اضافه کرد: انسان سعی کند از مسیر خدا خارج نشده و خدا را فراموش نکند؛ زیرا خدا ناظر اوست. اعمال و کردارمان را بر اساس رضایت خدا تنظیم کنیم؛ چون او ما را می بیند و از او نمی توانیم چیزی را مخفی کنیم. آن کاری را انجام دهیم که او راضی به آن باشد.

وی، با ذکر مثالی «حیا» و «شرم» در محضر خدا را یک اصل دانست و گفت: در اجتماع بشری این قانون پابرجاست زیرا در مقابل دوستی که به او علاقه داریم، کاری می کنیم که او رنجیده نشود و رضایت او در آن باشد. اگر مهمان هستیم، کاری نمی کنیم که میزبان اذیت شود. چطور ما در مقابل خدای متعال حیا نمی کنیم؟گناه و معصیت مرتکب می شویم؟ و خلاف نظر خدای متعال را انجام می دهیم؟ و کارهایی که خلاف عقل و شرع و خلاف رضایت خداست انجام یم دهیم؟

نماینده ولی فقیه در استان یزد، با اشاره به آشوب های اخیر، افزود: اذیت و آزار مؤمنین و گرفتار کردن آنها و  آسیب رساندن به اموال و جان مؤمنین و ارتکاب به این معاصی در محضر خدا نشان دهنده آن است که این اشخاص دین ندارند و از خدا شرم نمی کنند، وگرنه جرأت نمی کردند که ضربه و لطمه کوچکی به مسلمان یا انسانی وارد سازند یا انسانی را آزار دهند و به تحریک اجانب فتنه برپا کنند.

ناصری یزدی،  در بخشی دیگر از خطبه های اول، با تشریح معنای ایمان، سه مبحث را مطرح و خاطرنشان کرد: اسلام به این سه معنا اصالت داده است و دشمن سعی کرده است آن را از ما بگیرد در حالی که دشمن قبل از انقلاب ایمان را از مردم گرفته بود و پس از انقلاب کمی ترمیم شد اما دشمن دوباره تلاش می کند ایمان را از ما بگیرد.

وی، افزود: یکی از مسائلی پایه ریزی شده در خلقت ما اعتقاد وایمان به خداست و اسلام تلاش می کند ما را به آن نقطه مطلوب برساند.

امام جمعه یزد، توصیه کرد: خداشناسی را جدی بگیریم  و اگر ما حقیقت ذاتی خداوند را نمی توانیم درک کنیم، آثار عظمت او را که می توانیم درک کنیم زیرا ما فطرت خدایی داریم و خدا ما را براساس یک سرشت خدایی خلق کرده و ما از خدا جدا نیستیم.

ناصری یزدی، با اشاره به آیه ۴۴ سوره اسراء، به حمد و ثنای تمام ذرات عالم تأکید ورزید: « إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ» همه اشیا عالم، خدا را تسبیح می کنند و « وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبيحَهُمْ» و ما تسبیح آن ها را نمی فهمیم.

وی، اختلاف نظرات علمای مختلف در باب ذکر گفتن ذرات عالم را برشمرد و گفت: برخی از علما در پی این موضوع هستند که آیا موجودات عالم با زبان خود، خدا را تسبیح می کنند یا با زبان تکوین؟ برخی معتقدند همه موجودات به صورت تکوینی خدا را ذکر و یاد می کنند و برخی دیگر بر این باور هستند که همه تسبیح گوی هستند اما ما قادر به درک آن نیستیم.

نماینده ولی فقیه در استان یزد، اضافه کرد:  برخی از علما که در عالم معنا سیر می کنند و سیر و سلوکی دارند تسبیحات موجودات را با گوش خود می شنوند از جمله، مرحوم حاج مقدس و مرحوم حاجی محمدحسین زاهد که از علمای تهران بودند . بنابراین، با توجه به آیه ۷۲ سوره احزاب، «إِنَّهُ‌ کَانَ‌ ظَلُوماً جَهُولاً» همه اشیا خدا را تسبیح می کنند؛ منتها انسان نمی تواند آن را درک کند.

ناصری یزدی، ادامه داد: خدا، «امانت» را که گفته می شود شاید عقل، ایمان یا اطاعت از فرمان خداست، به همه موجودات عرضه کرد اما انسان، آن امانت را قبول کرده است. با این وجود، تنها انسان است که از دستور الهی تخطی می کند و به او توجه ندارد.

وی، ابراز کرد: خدا را گاهی فراموش می کنیم و او را در اعمال و کردارمان مدنظر قرار نمی دهیم؛ غافل می‌شویم و برخی حتی یک سجده برای خدا نمی کنند و یک «یا الله» نمی گویند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد، با اشاره به تروریست ها و مزدوران استکبار جهانی که در کشور مشغول اغتشاش و ناامنی هستند گفت: این افراد، انسان نیستند و از انسانیت خارج شده اند؛ زیرا در سراشیبی معصیت ها و گناه ها و توطئه ها قرار گرفته اند و با تحریک دشمن، به جان مردم می افتند و توطئه و مردم آزاری می کنند و مردم را به جان هم می اندازند و نسبت به یکدیگر دچار شکاف و تفرقه می کنند.

وی، رد بخش دیگری از خطبه اول، اثرات پربرکت ایمان در وجود انسان را برشمرد و افزود: اصل و اساس در حرکت ما ایمان و ایمان به حضور و وجود خداست؛ این ایمان به انسان هویت و شخصیت می دهد.

نماینده ولی فقیه در استان یزد، خاطرنشان کرد: وقتی انسان خدا را در اوج احساس کند و بداند خدا پشت و پناه اوست و او را می بیند، یاری اش می کند و نیازهایش را برآورده می سازد، دیگر به سراغ اجانب و دشمنان نمی رود و نه دنباله روی استعمارگران و نه دستش را به سمت شرق و غرب دراز نمی کند.

آیت الله ناصری یزدی، با انتقاد از سیستم آموزشی موجود و بی توجهی به امر آموزش خداشناسی و تربیت دینی در مدارس تأکید کرد: از صدسال پیش تاکنون، با تأسیس مدارس توسط انگلیسی ها، یاد خدا و قرآن را از این مدارس برچیده شد؛ زیرا قرآن بچه ها را به خدا نزدیک می کند و به آن ها هویت می دهد.

وی، تصریح کرد: دشمنان می خواهند بچه های ما از دین چیزی نفهمند و خدا را نشناسند؛ چون دین به آن ها هویت و شخصیت می دهد، وقتی فرزندان ما به خدا نزدیک شوند، الگو پیدا می کنند؛ اما وقتی او دین نداشته باشد، بی شخصیت می شود و دشمن به او الگو می دهد و الگوی او را فلان خواننده و فلان هنرپیشه و…. معرفی می کند و با رسانه هایشان، فرزندان ما را به سمت خود می کشند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد، ادامه داد: بارها گفته ام، از ابتدا بچه هایتان را با قرآن و دین و یاد خدا آشنا کنید و به آن ها هویت بدهید؛ زیرا فرزندان ما باید در جامعه نقش آفرینی کنند؛ نگذارید عمّال غربی و شرقی، آمریکا و بی بی سی و … به او هویت دهد که اگر این مسئله رخ دهد، دیگر فرزند شما نه تو را نمی شناسد و نه خدا را می شناسد؛ با تحریک دشمنان و با سلاح سرد و گرم، به جان بچه های مردم می افتد.

ناصری یزدی، در بخش پایانی خطبه های اول، با استناد به روایتی از امام صادق (ع) معنای ایمان از نگاه این امام معصوم علیه السلام را تبیین کرد و گفت: حضرت به آیه ۴ سوره فتح اشاره کردند و فرمودند« هُوَ الَّذي أَنزَلَ السَّكينَةَ في قُلوبِ المُؤمِنينَ» خدا کسی است که آرامش را در قلوب مؤمنین قرار داده است و با روح خودش، انسان ها را تأیید و تکمیل کرده  و انسان ها را ملزم به رعایت تقوا کرده است. در واقع، این سه اصلی که خداوند به انسان داده؛ یعنی تقوا و آرامش و روح خدایی همان ایمان است.

وی، افزود: چرا این ایمان را از بچه هایمان دریغ می کنیم؟ چرا مدارس این موهبت الهی را دریغ می کنند؟ چرا می ترسند اسم ایمان و تربیت و پرورش بیاورند؟ نظام آموزشی ما موظف است که فرزندان ما را در جامعه مؤمن و با ایمان پرورش دهند، اول از همه، پدر و مادر در این هویت بخشی دخیل هستند و باید بچه را با قرآن آشنا کنند و به او هویت دینی و شخصیت خدایی بدهید تا به جامعه خدمت کند، نه اینکه آدمی در مدارس پرورش یابد که جیره خوار اجانب و آمریکا و بی بی سی و دیگر رسانه های دشمن شود.

مشروح خطبه دوم نماز جمعه شهر یزد

امام جمعه یزد در خطبه دوم نماز جمعه، با اهدای سلام و صلوات به ائمه اطهار علیهم السلام با سفارش مجدد به تقوای الهی با اشاره به روایتی که خداوند فرموده تمام حاجات کوچم و بزرگ خود را از خدا بخواهیم، اظهار داشت: دست خود را به سوی هیچ کس حتی ابرقدرت ها از جمله آمریکا و اروپا دراز نکنیم تا شرمنده نشویم.

آیت الله ناصری یزدی، با انتقاد از برخی که پس از ۴۴ سال از پیروزی انقلاب همچنان چسم امید به بیگانگان دارند، گفت: هنوز در ایران بعضی، دولت را به سازش دعوت می کنند و باید پرسید آمریکا چه زمانی مشکل از ایرانیان حل کرده است؟ جز این نیست که قبل از انقلاب اسلامی همه سرمایه های مادی این کشور راچپاول کرده است؟

وی، با اشاره به حکومت سعودی عربستان، بیان کرد: دوستی آمریکا با عربستان برای سعودی ها مشکل ایجاد کرده و در حالی که میلیون ها دلار به آمریکا داده است؛ عربستان را با مسلمانان در یمن و نقاط مختلف درگیر جنگ کرده است و این نتیجه رفاقت با آمریکای خبیث است.

نماینده ولی فقیه در استان یزد، یادآور شد: دولت آمریکا و اروپا از جمله فرانسه دهها جنگ در دنیا از جمله ویتنام و الجزایر، سوریه و…انجام داده و هزاران نفر از جوانان این کشور را به کشتن داده اند و مردم این کشورها برای آنان اهمیتی ندارد زیرا مردم این کشورها اروپایی نیستند و نباید خون اروپایی بر زمین بریزد.

آیت الله ناصری یزدی، ادامه داد: آمریکا همیشه به منطق خود عمل می کند و اگر روزی روابطش با ما عادی شود رُست ما را می کشد و تمام توان و نیروی ما را می کشد.

وی، افزود: آمریکا هم اکنون در عراق نفت عراقی ها را می برد و پول ناچیزی به آنها می هد و نفت سوریه و یمن را می دزدد تا هزینه های جنگ با مسامانان را به داعش بپردازد.

امام جمعه یزد، با بیان این که نباید از خدا غافل شویم با اشاره به روایتی از امام باقر علیه السلام گفت: « الإمام الباقر عليه السلام: لا تُحَقِّروا صَغيرا مِن حَوائِجِكُم؛ فَإِنَّ أحَبَّ المُؤمِنينَ إلَى اللّه ِ تَعالى أسأَلُهُم؛ هيچ يك از نيازهاى كوچك خود را حقير مشماريد؛ زيرا محبوب ترين مؤمنان در نزد خداوند متعال ، كسى است كه بيشتر از همه از او درخواست مى كند.»

آیت الله ناصری یزدی، همگان را به التجا و دعا به درگاه الهی و استغفار فراخواند و افزود: والله در مقابل خون شهدا و نگهداری دین کوتاهی و بچه ها این امانات الهی را رها کردیم و دشمن مسلط شده و قلوب این ها را ربایش می کند؛ چرا همه اش به فکر دنیا هستیم؟

وی، ابراز کرد: در دوران کرونا به مبلغان می گفتم مجالس امام حسین علیه السلام و شهدا را نگذارید تعطیل شود و به خانه هایی که در سال های قبل روضه می‌خواندند بگویید صندلی می‌گذاریم در حیاط خانه و روضه خوانی را برگزار کنید.

امام جمعه یزد، با اشاره به افزایش جمعیت و فرزند آوری افزود: بعضی خلأ فرزند آوری را با سگ ها پر کردند و با عادی سازی این موضع حتی برای یکدیگر سگ کادو می فرستند، در واقع این نفوذ فرهنگ انگلیس است که جایگزین فرزند شود و هزینه های گزافی از خرید سگ خارجی تا غذای خارجی را برای فرزند خود و بحث فرزند آوری هزینه نمی کنند.

ناصری یزدی، نگهدای سگ در منزل با هزینه های گزاف را نوعی ناشکری خداوند دانست و افزود: با این ناشکری، خداوند دشمن را بر ما مسلط می کند و والدین نگذارند سگ ها وارد خانه شما شود زیرا بساط دین و معنویات از خانه جمع می شود.

وی، با گرامیداشت هفته بسیج با اشاره به سخنان امام خمینی رحمت الله علیه، اظهارداشت: امام درباره بسیج فرمودند« من دست یکایک شما پیشگامان رهایی را می بوسم و می دانم که اگر مسئولین نظام اسلامی از شما غافل شوند به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت؛.بار دیگر تأکید می‌کنم غفلت از ایجاد ارتش۲۰میلیونی، سقوط در دام ابرقدرت های جهانی را به دنبال خواهد داشت.»

امام جمعه یزد، قرائت سخنان امام خمینی (ره) راادامه داد: « امروز یکی از ضروری ترین تشکل ها بسیج دانشجو و طلبه است.طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاهها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب اسلامی دفاع کنند؛ فرزندان بسیجی ام در این دو مرکز پاسدار اصول تغییر ناپذیر نه شرقی نه غربی باشند. امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد احتیاج دارد؛ فرزندان انقلاب به هیچ وجه نگذارند ایادی آمریکا در این دو محل حساس نفوذ کنند، تنها با بسیج است که این مهم انجام می پذیرد؛ مسائل اعتقادی بسیجیان به عهده این دو پایگاه علمی است و حوزه علمیه و دانشگاه باید چارچوب های اصیل اسلام ناب را در اختیار تمام اعضای بسیج قرار دهند.باید بسیجیان جهان اسلام به فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند.»

ناصری یزدی، با تأکید به سخنان امام راحل گفت: تنها نجات دهنده سوریه، عراق و لبنان از دست آمریکایی‌ها وصهیونیست ها تفکر بسیجی و ایجاد بسیج مردمی در این کشورهاست و شهید حاج قاسم سلیمانی  با تشکیل بسیج در این کشورها از جمله لشکر فاطمیون کار را تمام کرد و چند شهر مقدس ما نجات یافت.

وی، با یادآوری فرمایش امام خامنه ای در مورد بسیج، اظهار داشت: ایشان فرمودند« آنها که نظام اسلامی و جمهوری اسلامی را تهدید می کنند بدانند که جمهوری اسلامی به برکت تفکر بسیجی و عملکرد بسیج شکست ناپذیر است.»

نماینده ولی فقیه رد استان یزد، تلاش برای تشکیل بسیج ۲۰ میلیونی را خواستار شد و افزود: باید دولت در این باره کمک کند و خدمات بسیج را ارج نهیم.

آیت الله ناصری یزدی، با اشاره به حوادث اخیر و اغتشاشات روزهای گذشته درشهر یزد گفت: بازار همیشه با روحیه بسیجی در صحنه انقلاب یافتند و کسانی که بازاریان را تهدید می کنند مسلمان نیستند و یا از احزابی همچون کموله و اوباش هستند و معمولا یزدی نیستند بلکه و به خاطر پول به صحنه اغتشاشات می آیند.

وی، همکاری نیروی انتظامی و دولت برای ایجاد امنیت در بازار را خواستار شد و افزود: از بازاریانی که در برابر توطئه دشمنان مقاومت می کنند تشکر می کنیم و بازاریان نیز با اتحاد توطئه دشمنان را خنثی کنند و خداوند کمک می کند زیرا در هشت سال دفاع مقدس ۷۰ کشور به ما حمله کردند و ما ثابت قدم ایستادیم.

لینک کوتاه : https://adineyazd.ir/?p=4971

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.