• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳

میراث فرهنگی برای انتقال فرهنگ اصیل اسلامی، ایرانی به نسل امروز اهتمام کند

  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
میراث فرهنگی برای انتقال فرهنگ اصیل اسلامی، ایرانی به نسل امروز اهتمام کند

آیت الله محمدرضا ناصری در دیدار جمعی از مسئولان میراث فرهنگی کشور و استان یزد با اشاره به اهمیت میراث فرهنگی اظهار داشت: در برخی موارد مسائل مهم مرتبط با این حوزه مورد غفلت قرار گرفته و بیشتر به ظواهر پرداخته شده است. وی عنوان کرد: انتقال فرهنگ‌ها به ویژه فرهنگ اصیل اسلامی در میراث […]

آیت الله محمدرضا ناصری در دیدار جمعی از مسئولان میراث فرهنگی کشور و استان یزد با اشاره به اهمیت میراث فرهنگی اظهار داشت: در برخی موارد مسائل مهم مرتبط با این حوزه مورد غفلت قرار گرفته و بیشتر به ظواهر پرداخته شده است.

وی عنوان کرد: انتقال فرهنگ‌ها به ویژه فرهنگ اصیل اسلامی در میراث فرهنگی به ویژه در برنامه‌ها، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله ناصری ادامه داد: فرهنگ اصیلی که راهنما و چراغ راه برای نسل‌های آینده است، باید مورد توجه قرار گیرد زیرا این فرهنگ ریشه در باورها و عقاید افراد و جوامع دارد.

امام جمعه یزد، معماری قدیم یزد را معماری اصیل و آمیخته با فرهنگ اسلامی دانست و گفت: کوبه‌های درهای قدیمی، گنبدها و گلدسته‌ها، هشتی خانه‌ها، بادگیرها و … هر کدام نمادی است که معرف یک فرهنگ است و این ارزش‌ها باید مدنظر قرار گیرد.

آیت الله ناصری بیان کرد: آیات قرآن نیز به عبرت‌ از گذشته‌ها تاکید دارد و جا دارد مباحث میراث فرهنگی و گردشگری با مفاهیم و تفاسیر قرآنی تطبیق داده شود.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم در میراث فرهنگی، فرهنگ صحیح، اصیل و اسلامی را به جامعه القا کنیم، کار بزرگی انجام داده ایم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان یزد بر لزوم استفاده از دانش معماری گذشتگان در ساخت و سازهای امروزی تاکید کرد و اظهار داشت: ساختمان سازی‌های امروزی به نحوی است که ساکنان آن ناچار به استفاده بیش از حد از انرژی هستند ضمن اینکه سایر شئون و بایدهای زندگی در آن رعایت نشده است.

وی تاکید کرد: فرهنگ ساختمان سازی با الهام گرفتن از معماری گذشتگان باید احیا شود و لازم است اداره میراث فرهنگی در این زمینه بستر لازم را برای دست اندرکاران امر از جمله نظام مهندسی ساختمان فراهم کند.

آیت الله ناصری تصریح کرد: میراث فرهنگی در کنار برنامه‌های خود فرهنگ کار، جدیت، همزیستی مسالمت آمیز، خدامحوری، حجاب، سختکوشی همچنین فرهنگ قنات و قنوت و قناعت را در جامعه ترویج کند.

*حضور یزد در نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی تهران

احمد آخوندی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز در این دیدار با اشاره به برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی در تهران اظهار داشت: یزد حضور خوب و اثرگذاری در این جشنواره خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به مصادف شدن نوروز امسال با ایام ماه مبارک رمضان بیان کرد: در تلاش برای تدوین پروتکل‌هایی برای ایام نوروز هستیم.

لینک کوتاه : https://adineyazd.ir/?p=5867

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.