• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
آیت الله محمد رضا ناصری در جلسه درس اخلاق مدرسه علمیه خان:

با معنویت دل و جان مردم را آراسته کنید

  • ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
با معنویت دل و جان مردم را آراسته کنید

آیت الله محمد رضا ناصری در جلسه درس اخلاق که در مدرسه علمیه خان برگزار شد بیان داشت: مسیر حرکت انسان ها به سمت خداست و بازگشت همه ما به سوی اوست حال باید دید چگونه و با چه احوالی نزد خداوند متعال حاضر خواهیم شد. وی گفت: خداوند متعال کمال مطلق است و کسی […]

آیت الله محمد رضا ناصری در جلسه درس اخلاق که در مدرسه علمیه خان برگزار شد بیان داشت: مسیر حرکت انسان ها به سمت خداست و بازگشت همه ما به سوی اوست حال باید دید چگونه و با چه احوالی نزد خداوند متعال حاضر خواهیم شد.
وی گفت: خداوند متعال کمال مطلق است و کسی غیر از او نمیتواند به کمال مطلق برسد ولی انسان ها می توانند به درجاتی از کمال دست پیدا کنند و لذا باید جهت رسیدن به آن تلاش نمایند.
امام جمعه یزد با بیان اینکه رسیدن به کمال مقدمات و شرایطی دارد، افزود: فطرت و سرشت انسان ها الهی است و خدا مقتضیات رسیدن به کمال را در وجود ما قرار داده و راه رسیدن به کمال را به ما نشان داده است که بعضی مطابق با فطرت خود به سمت کمال حرکت کرده و بعضی در مسیر غیر خدا قدم می گذارند.
وی شناخت خدا را اولین قدم در مسیر رسیدن به کمال دانست و بیان داشت: با علم و آگاهی است که می توان مسیر الهی و صراط مستقیم را پیدا کرد و علمی که مسیر الهی و رسیدن به کمال را به ما نشان می دهد همانطور که امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند علم به معرفت و شناخت خداوند متعال است.
رئیس شورای حوزه علمیه استان یزد افزود: وجود خداوند سبحان بی پایان و نامحدود است ولی وجود انسان محدود است و با توجه به این محدودیت نمی تواند به ذات باری تعالی علم پیدا کرد ولی می توان اجمالا در صفات خداوند اندیشه کرد و اندازه ظرفیت خودمان می توانیم به او معرفت پیدا کنیم.
آیت الله ناصری تصریح کرد: آنچه انسان ماموریت دارد و باید تلاش کند تا به آن برسد اینست که خدا و صفاتش را در قلب و فکر و تمام وجودش نهادینه کرده و او را همیشه ناظر بر اعمال خود بداند.

خدا حاضر و ناظر بر اعمال ماست
وی با اشاره به اینکه شناخت و ذکر خدا باعث ترک گناه می شود گفت: اگر معرفت الهی حاصل بشود و خدا را همیشه حاضر و ناظر بر اعمال و رفتار خود بدانیم در مواجهه با گناه و معصیت دچار لغزش نشده و از شر وسوسه های شیطان و هوای نفس در امان خواهیم بود.
نماینده ولی فقیه در استان یزد، با بیان برخی از آثار و عواقب گناهان، اظهار داشت: گناه در روح و روان انسان تاثیر منفی گذاشته و باعث سقوط او و سبب دور شدن انسان از خدا خواهد شد، همانطور که مرحوم آیت الله حق شناس می فرمودند، بعضی از گناهان انسان را مدت ها از عبادت خدا دور می کند.
وی عنوان کرد: اولیای الهی اولین مرحله، جهت تزکیه نفس و سیر و سلوک الی الله را تخلیه از گناه و رذائل می دانند یعنی ترک گناه، توبه و استغفار و خدا را فراموش نکرده و باطن خود را از رذائل و زشتی ها پاک کنیم.

با معنویت دل و جان مردم را آراسته کنید
رئیس شورای حوزه علمیه استان یزد خطاب به طلاب خاطرنشان کرد: باید رفتار و اعمال ما پاک و خدایی باشد و صحبت های ما به گونه ای آراسته به معنویت باشد که به دل مردم بنشیند و دل و جان آن ها را آراسته کند، ولی اگر خود معنویت نداشته باشیم و رفتار و کردار ما نادرست باشد نمی توانیم در دل ها اثرگذار باشیم هر چند خوب و جذاب صحبت کنیم.

پایه و اساس کارها اخلاص است
وی به اهمیت اخلاص در کارها اشاره کرد و گفت: پایه و اساس اعمال ما اخلاص است و بایدهمه کارها برای خدا و جلب رضایت او انجام گیرد، امام راحل (ره) نیز انقلاب ایران را اینگونه پایه گذاری کرد و کارهایش همه خالصانه و فقط برای خدا انجام میگرفت و آیه شریفه «قل انما اعظم بواحده ان تقوموا لله» سرلوحه همه کارهای امام بود.
امام جمعه یزد در پایان شرط موفقیت در کارها را اینگونه بیان کرد: اگر بخواهیم در انجام کارها موفق باشیم و توفیق خدمت داشته باشیم باید وجودمان را از گناه و صفات رذیله پاک کرده و خدا را حاضر و ناظر بدانیم و کارهایمان را خالصانه انجام دهیم.

 

مطالب مرتبط:

سخن نگاشت | با معنویت دل و جان مردم را آراسته کنید

سخن نگاشت | راهکار ترک گناه

صوت | درس اخلاق آیت الله ناصری در مدرسه علمیه خان

لینک کوتاه : https://adineyazd.ir/?p=816

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.