• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳

مشروح خطبه های نماز جمعه یزد ۱۸ اسفند ۱۴۰۲

  • ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۹:۰۱
مشروح خطبه های نماز جمعه یزد ۱۸ اسفند ۱۴۰۲

آیت‌الله محمدرضا ناصری در خطبه های این هفته نمازجمعه یزد با بیان اینکه تقوا، پرهیز از گناه اولین پایه و اساس همه خوشبختی‌های ماست و دنیا و آخرت را تقوا می سازد، اظهار کرد: تقوا عاقبت بخیری و رضایت خداوند متعال را به دنبال دارد. وی با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان افزود: […]

آیت‌الله محمدرضا ناصری در خطبه های این هفته نمازجمعه یزد با بیان اینکه تقوا، پرهیز از گناه اولین پایه و اساس همه خوشبختی‌های ماست و دنیا و آخرت را تقوا می سازد، اظهار کرد: تقوا عاقبت بخیری و رضایت خداوند متعال را به دنبال دارد.

وی با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان افزود: خداوند متعال در قرآن کریم فرموده که روزه بر شما واجب شده تا به نقطه متقی شدن برسید و به نقطه مقصود نمی رسیم مگر با تقوا و پرهیز از گناه و اطاعت پروردگار متعال.

امام جمعه یزد از ماه رمضان به ماه مهمانی خدا یاد کرد و ادامه داد: رسول خدا(ص) و ائمه معصومین(ع) در مورد ماه رمضان احادیث و روایاتی دارند که معروف‌ترین آنها خطبه پیامبر اکرم(ص) در جمعه آخر ماه شعبان است.

آیت الله ناصری یادآور شد: خداوند متعال در یک سال ماهی را قرار داده که بتوانیم در این یک ماه، ۱۱ ماه گذشته خود را جبران کنیم و نیروی معنوی دریافت کنیم برای گذران ماه های آینده و از آنجا که بندگان در این ماه مهمان خداوند هستند و از آنجا که عظمت این میزبان بی حد و اندازه است، بنابراین لطف و مرحمت بیشتری به مهمان خود دارد.

وی عنوان کرد: خداوند متعال خود فرموده که لطف خود را در این ماه بر شما ارزانی می دارم بنابراین باید به نحوی عمل کنیم که مورد عنایت خدا قرار بگیریم و در مناجات شعبانیه به آنچه که مومنان باید متخلق به آن باشند، اشاره شده است.

خطیب جمعه یزد، دوری از کینه نسبت به بندگان خدا، پاکی از گناه و توبه و استغفار، صله ارحام، شفقت و مهربانی نسبت به همنوعان، دستگیری از ایتام و نیازمندان و … از جمله ویژگی‌هایی است که مومنان باید برای ورود به ماه مبارک رمضان در خود تقویت کنند.

آیت الله ناصری به بیان مزیت‌های ماه مبارک رمضان نسبت به سایر ماه‌ها و تشریح روایات، آیات و احادیث پرداخت و گفت: همه باید تلاش کنیم تا از فیوضات ماه مبارک رمضان به بهترین نحو ممکن بهره بگیریم و ماهی متفاوت از سایر ماه‌ها در زندگی خود ثبت کنیم.

وی تصریح کرد: اگر به بزرگی و عظمت خدا پی ببریم و در این زمینه معرفت پیدا کنیم، آنگاه ما نیز همچون ائمه اطهار(ع) در برابر این عظمت و بزرگی تعظیم و حق بندگی خود را ادا می کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخابات هفته گذشته اظهار کرد: مردم استان یزد از جمله مردمی بودند که حضوری پرشور در این انتخابات داشتند و نیمی از مردم واجد شرایط در انتخابات شرکت کردند و این حضور در مقابل آن هجمه ها و توطئه ها و منفی بافی‌ها و دروغ سرایی هایی که دشمن داشت، بی‌نظیر بود.

وی بیان کرد: حفظ نظام و تقویت نظام از اوجب واجبات است و مردم به این واجب الهی عمل کردند و به قرآن و اسلام لبیک گفتند.

آیت الله ناصری ادامه داد: این حضور ارزشمند مردم و همه اموری که در نظام اسلامی انجام می شود چون با خدا و پیغمبر و ولی خدا در ارتباط است، همه در راستای لبیک به اسلام و قرآن است.

وی با بیان اینکه مشارکت انتخابات مجلس در دنیا میانگین بین ۳۰ درصد است، افزود: مشارکت مردم ایران به طور میانگین ۴۴ درصد بوده که این عدد قابل قبولی است هر چند که عده ای با کوتاهی و غفلت، ضرر کردند و اسیر برخی شعارها و غفلت زدگی‌ها شدند.

خطیب جمعه یزد عنوان کرد: البته ممکن است تقصیر ما نیز باشد که آن تبیین مدنظر رهبر معظم انقلاب را انجام ندادیم تا اینها را به این تکلیف، آگاه کنیم.

وی ادامه داد: آمارها نشان می دهد که بیشترین میزان مشارکت برای استانها و مناطق کمتر برخوردار بوده و کسانی که در مسیر آگاه سازی مردم اقدام نکردند، اقدامشان مورد رضایت خدا، امام و رهبری و شهدا نیست.

آیت الله ناصری در مورد افرادی که با انتخاب و رای مردم وارد مجلس شدند نیز عنوان کرد: چه افرادی که نامزد شدند و رای نیاوردند و چه کسانی که رای آوردند، بدانند که همه برای رضای خدا حرکت کردید و اگر در این مسیر نیت پاک و خدایی داشته اید، اکنون نیز در کنار هم باشید.

وی اظهار کرد: اگر برای خدا و رضای خدا، اسلام و حکومت اسلامی حرکت کرده اید، یأس و نا امیدی و رقابت نادرست و کدورت از یکدیگر را کنار بگذارید و اکنون رقابت ها را کنار بگذارید و با رفاقت کنار یکدیگر قرار بگیرید و به انقلاب و مردم و اسلام خدمت کنید.

امام جمعه یزد تاکید کرد: اگر رضایت خدا و امام زمان(عج) را مدنظر دارید، تا هر اندازه که توفیق پیدا کرده اید، شاکر خدا باشید و به توطئه های دشمنان توجه نشان ندهید و با یک ید واحد برای اسلام و بندگان خدا کار کنید و بدانید که کار برای خدا اختلاف و دشمنی ندارد.

وی تصریح کرد: اگر افرادی حساسیت های حزبی و مسائل مادی داشته و دارند و با این اهداف وارد عرصه رقابت انتخاباتی شدند، طبیعی است که اکنون کینه‌ورزی کنند که اینها باید خود و هدف و نیات خود را اصلاح کنند.

آیت الله ناصری تاکید کرد: افرادی هم که رای آوردند، با جدیت به کار و خدمت به مردم بچسبند و به رهنمودهای رهبری دقت کنند و از مجادله و اختلاف دوری کنند و وظایف و مسئولیت ها و ماموریت های خود را مدنظر قرار دهید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به مسئولان فرهنگی استان یزد در آستانه ماه مبارک رمضان اظهار کرد: مسئولان فرهنگی و سیاسی و نظامی و انتظامی برنامه ریزی کنند تا فضای شهر در ماه مبارک رمضان تحت تاثیر گردشگران قرار نگیرد و به نحوی برنامه ریزی شود که حرمت ماه رمضان حفظ شود.

آیت الله ناصری ادامه داد: هم از لحاظ حفظ حجاب هم از نظر خوردن و آشامیدن باید حرمت این ماه حفظ شود و علاوه بر آن، هویت و اصالت مذهبی شهر مورد توجه باشد و باید به نحوی برنامه ریزی شود که هم بحث گردشگری و هم حرمت ماه رمضان حفظ شود.

امام جمعه یزد در مورد مساجد در ماه رمضان نیز بیان کرد: مردمی که به مسجد می روند باید از حضور در مساجد لذت ببرند بنابراین هیئت امنای مساجد و ائمه جماعات به آبادی، نظافت، نشاط و تنوع برنامه ها، برنامه ریزی و تلاش کنند تا مساجد به عنوان خانه ها خدا، در ماه مهمانی خدا مهیای میزبانی از بندگان خدا باشد.

وی در مورد تامین مایحتاج زندگی مردم نیز تصریح کرد: مسئولان گرانی را مهار کنند و بازاریان نیز مراعات حال مردم را بکنند و مسئولان نظارتی نیز از گرانفروشی جلوگیری کنند و همه دست به دست هم بدهند تا به مردمی که از نظر مالی ضعیف‌تر هستند، فشار وارد نشود.

آیت الله ناصری همچنین بر رسیدگی به امور فقرا نیز تاکید کرد و گفت: هم مردم و هم مسئولان با حفظ شخصیت این افراد به آنها کمک کنند و از آنها دستگیری کنند که این امر مورد رضایت و خشنودی خداست.

لینک کوتاه : https://adineyazd.ir/?p=9851

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.