• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
آیت‌الله ناصری در دیدار با رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی یزد:

علت شیوع بیماری‌هایی نظیر دیابت و سرطان در یزد ریشه‌یابی شود

  • ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
علت شیوع بیماری‌هایی نظیر دیابت و سرطان در یزد ریشه‌یابی شود
امام جمعه یزد از مسئولان حوزه بهداشت و درمان یزد خواست تا با برند شدن دیابت برای یزد کنار نیایند و علت شیوع دیابت و سرطان را در یزد ریشه‌یابی کنند.

آیت‌الله محمدرضا ناصری در دیدار با رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن قدردانی از عملکرد کادر درمان و مسئولان این حوزه اظهار داشت: به نظر می‌رسد برخی بیماری‌ها نظیر دیابت برای یزد پذیرفته شده است اما نباید به این شکل باشد و این بیماری‌ها باید ریشه یابی شود.

وی با اشاره به اینکه سن ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز در حال افزایش است، افزود: سرطان‌ها و بسیاری دیگر از بیماری‌های غیرواگیر در یزد رو به افزایش است و لازم است همه این موارد علت یابی شود.

امام جمعه یزد یادآور شد: اسلام برای حفظ سلامتی انسان از دوران جنینی تا کهنسالی دستور و توصیه دارد، همه اینها در روایات وجود دارد اما کمتر به آنها توجه شده در صورتی که بکارگیری این آموزه‌ها به سلامت جامعه کمک می کند.

وی ادامه داد: تشکیلات بهداشت و درمان باید بهداشت و سلامت افراد را حتی از قبل از تولد پیگیری و مراقبت کند تا شاهد جامعه ای سلامت و پویا باشیم.

لزوم توجه جدی به تولید علم در دانشگاه‌های علوم پزشکی

ناصری با تاکید بر اینکه پزشکان ما باید دانش بنیان، دقیق، دلسوز و دارای اتکا به نفس باشند، افزود: لازم است در دانشگاه های علوم پزشکی تولید علم شود و نگاه ها تنها به سمت مقالات خارجی و اظهارنظر پزشکان خارجی و بهداشت جهانی نباشد.

امام جمعه یزد عنوان کرد: این هنر نیست که هرچه دیگران تولید کرده اند، ما فقط از آن استفاده کنیم بلکه باید خودمان نیز به دنبال تولید علم باشیم.

وی با اشاره به اینکه البته در حوزه پزشکی وضعیت بهتری در تولید علم نسبت به سایر حوزه ها از جمله صنعت داریم، تصریح کرد: جوانانی که وارد عرصه پزشکی می شوند، باید مسیر تولید علم را جهادگونه و با قوت ادامه دهند.

ناصری با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری از دانشگاه ها، پس از سالها تحصیل، بیکار تحویل جامعه می دهند، تاکید کرد: باید با تربیت دانشجویان متفکر و متدین، دانشجویان کارآفرین و صاحب علم و اندیشه تحویل جامعه دهیم.

اخلاق و دین در کنار علم و تحقیق تقویت شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه پزشکان باید نسبت به سایر اقشار جامعه، افرادی موحدتر و متدین‌تر باشند، افزود: پزشکان با بررسی اعضا و جوارح انسان، پی به راز آفرینش و خلقت پیچیده و عجیب انسان و شگفتی‌های آن می برند.

ناصری اظهار داشت: در کنار علم و تحقیق و پژوهش لازم است تدین و اخلاق نیز تقویت شود و با توجه به اینکه ایران اسلامی در علم پزشکی و سایر علوم سرآمد همه دنیا بود، این جایگاه دوباره باید بازگردد زیرا کشور ما در مقطعی دستخوش استعمار شد و جایگاه خود را از دست داد.

امام جمعه یزد همچنین بر لزوم تغییر سبک زندگی و اصلاح سبک تغذیه تاکید کرد و گفت: تغذیه در گذشته بسیار سالم بود اما امروز غذاهای آماده، فست فودها، روغن‌ها و نوشیدنی‌های ناسالم در سفره های مردم جا خوش کرده و بسیاری از خوراکی‌های ناسالم، ذائقه مردم را عوض کرده است.

هشدار نسبت به تاثیرگذاری فرهنگ تغذیه غربی‌ها بر سبک زندگی و تغذیه مردم

وی با اشاره به اینکه فرهنگ غربی‌ها حتی روی تغذیه مردم ما اثر گذاشته است، افزود: باید در این زمینه هوشیار باشیم زیرا فرهنگ و سبک زندگی ما متفاوت است و این شیوه، بیماری‌ها را در بین مردم افزایش می دهد که نمونه آن گسترش دیابت و سرطان و بیماری های قلبی است.

ناصری در بخش دیگری از سخنان خود بر نظارت بر سلامت مواد غذایی و خوراکی تاکید کرد و یادآور شد: اگر بخواهیم تحول ایجاد کنیم و روی پای خود بایستیم، باید همه موارد را در حوزه بهداشت و درمان به ویژه در زمینه تغذیه اصلاح کنیم.

وی با بیان اینکه ۴۰ سال از انقلاب گذشته و باید رشد و شکوفایی بیشتری شاهد باشیم، عنوان کرد: جوانان ما ظرفیت‌ها و استعدادهای بسیار خوبی دارند که باید زمینه شکوفایی آنها فراهم شود.

ناصری تاکید کرد: بی‌شک نمی توان در هیچ زمینه ای به دشمن اتکا کرد زیرا آنها در شرایط خاص شیوع کرونا، دارو و حتی ماسک را از سایر کشورها دریغ کردند بنابراین نمی توان به آنها اعتماد و اتکا داشت.

لزوم ساماندهی و رسمیت بخشیدن به بخش‌های مفید طب سنتی

وی در مورد کرونا نیز بیان کرد: تلاش کنید با آگاه کردن مردم و اطلاع رسانی به آنها، زحماتی که تاکنون کشیده شده، هدر نرود تا واکسیناسیون کامل انجام شود.
امام جمعه یزد با بیان اینکه طب سنتی در کرونا به میدان آمد، افزود: خوب است که برای طب سنتی نیز برنامه ریزی شود و به آن بخش که می تواند برای مردم مفید باشد، رسمیت ببخشید و آن را ساماندهی کنید.

لینک کوتاه : https://adineyazd.ir/?p=1463

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.