• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

میراث فرهنگی با مالکان در بافت تاریخی همکاری های لازم را داشته باشد

  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۸:۲۲
میراث فرهنگی با مالکان در بافت تاریخی همکاری های لازم را داشته باشد
امام جمعه یزد گفت: بخش‌های آسیب دیده در بافت تاریخی عمدتا مرتبط با خانه های بدون سکنه بوده و میراث فرهنگی باید با مالکان در راستای مرمت، بازسازی و مستحکم سازی خانه ها همکاری های لازم را داشته باشد.

آیت الله محمدرضا ناصری در جمع نماینده ویژه میراث فرهنگی کشور و مدیران و مسئولان میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به اهمیت حفظ و نگهداری از بافت تاریخی در شرایط بحرانی اظهار کرد: تدبیراتی توسط استانداری، شهرداری و میراث فرهگی استان باید اندیشیده شود تا در وقوع بحران بافت تاریخی و ابنیه تاریخی دچار مشکل نشوند.
وی افزود: بخش های آسیب دیده در بافت تاریخی عمدتا مرتبط با خانه های بدون سکنه بوده و میراث فرهنگی باید با مالکان در راستای مرمت، بازسازی و مستحکم سازی خانه ها همکاری های لازم را داشته باشد.
امام جمعه یزد با اشاره به حضور گردشگران خارجی در ایام محرم در شهر یزد، تصریح کرد: راهنمای گردشگران باید افرادی داری علم و باتجربه باشند تا در این ایام اصل واقعه عاشورا، اهمیت ایام محرم و جایگاه اماکن مذهبی را به خوبی برای این گردشگران تشریح کنند.
ناصری عنوان کرد: حفظ حریم خانواده و همسایه در معماری ایران به خصوص شهرهای کویری به خوبی دیده می شود و راهنمای گردشگران باید بتوانند این موارد را با شفافیت به افراد خارجی انتقال داده و آداب، منش، اخلاق و رفتار مردم یزد را به خوبی توضیح دهند.
وی خواستار تبلیغات سالم دین و نظام در ایام محرم شد و گفت: باید قدر این ایام را بدانیم و به خوبی بتوانیم چهره واقعی اسلام و کشور را به دنیا معرفی کنیم.
*تلاش برای بازگشت آرامش به زندگی مردم
نماینده ویژه میراث فرهنگی کشور با اشاره به سیل اخیر در استان و شهر یزد اظهار کرد: تصاویر غم انگیز پخش شده از حزن و اندوه مردم یزد در مورد ویرانی های به بار آمده یک روی سکه است و روی دیگر سکه، تصاویر زیبای کمک و همدلی مردم در راستای تسهیل شرایط، با یکدیگر است.
وی افزود: حضور اساتید و دانشجویان در بافت تاریخی برای مرمت و بازسازی خانه ها و بناهای آسیب دیده از دیگر تصاویر زیبای ثبت شده در شرایط سخت و بحرانی است.
نماینده ویژه میراث فرهنگی کشور علاوه بر قدردانی از مسئولان و مردم یزد، تصریح کرد: دستورات تاکیدی از سوی رئیس جمهور، وزیر کشور و وزیر میراث فرهنگی کشور در زمینه خسارت های وارد شده به یزد داده شده و امید است هر چه سریع تر آسایش و آرامش به زندگی مردم استان بازگردد.
*حضور مردم آموزش دیده در بافت برای حفاظت از بافت تاریخی
مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به حضور مردم آموزش دیده در بافت تاریخی و امدادرسانی در راستای حفظ ابنیه و آثار تاریخی، اظهار کرد: حضور مردم آموزش دیده در بافت تاریخی و انجام اقدامات لازم در ابتدای شروع بارندگی از آسیب بیشتر این بافت جلوگیری کرد.
احمد آخوندی افزود: بیشترین آسیب به خانه های بدون سکنه و خانه های وقفی وارد شده است و علت اصلی آسیب به خانه های بافت تاریخی نامناسب بودن معابر و شیب بندی ها است.
مدیر کل میراث فرهنگی استان از فعالیت دوباره صنعت گردشگری در استان خبر داد و گفت: گردشگری در بافت تاریخی به حالت عادی خود برگشته و اماکن گردشگری فالیت خود را از سر گرفته اند.
آخوندی عنوان کرد: ۴۵۰ گردشگر خارجی در یزد حضور دارند و از روز گذشته گردشگران داخلی در حال ورود به استان یزد هستند تا از آیین های مذهبی و مراسم عزاداری در یزد بازدید کنند.
وی با اشاره به پایش های انجام شده در راستای حفظ ابنیه تاریخی استان، بیان کرد: در لحظه شروع بارندگی برای کنترل ورود آب به بناهای تاریخی، ثبت و مستند سازی از تمام بناهای تخریب شده و تشکیل کارگروه در راستای کنترل و مرمت خانه های با سکنه و بدون سکنه در بافت قدیم از جمله پایش های اصلی انجام شده در زمینه حفظ و مراقبت از ابنیه های تاریخی استان است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد از تعیین خسارت خانه های آسیب دیده در بافت تاریخی تا دو روز آینده خبر داد و افزود: آزادسازی مسیرهای گردشگری بسته شده در دستور کار است.

لینک کوتاه : https://adineyazd.ir/?p=4017

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.