آیت الله محمدرضا ناصری در دیدار با رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور با اشاره به ارتباط بیشترنسل جدید با قرآن اظهار کرد: همواره کودکان و نوجوانان با انس گیری با قرآن در زمان کودکی و بهره گیری از آن در زمان بزرگسالی، خدمت کننده به قرآن و نظام جمهوری اسلامی ایران بودند و امید است در این نسل جدید، ارتباط با قرآن و عمل به آن افزایش یابد.
وی افزود: نظام آموزشی کشور همواره نیازمند آموزش و پرورش محصلانی است که متدین و خداشناس باشند و باید این اصل مهم در نظام آموزشی کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
امام جمعه یزد با تاکید براهمیت تدین و خداشناسی در شکل گیری شخصیت متعالی انسانی تصریح کرد: کودکان این سرزمین نیاز دارند که از ابتدای شروع دوره آموزشی خود، اصول بنیادی ای همچون تشخیص خوب از بد، پرورش قدرت تصمیم گیری، تفکر و تدین را یاد بگیرند.
وی افزود: در سیستم آموزشی کشور، فقدان و عدم وجود برخی از مسائل بنیادی به شدت به چشم می خورد و نیاز است که تغییر و تحولات اساسی ای در این زمینه صورت گیرد تا آموزش کودکان در بدو ورود به دوره تحصیلی به درستی صورت بگیرد.
امام جمعه یزد استحکام هویتی و شخصیتی را اساسی ترین و مهمترین فاکتور وجودی هر شخص دانست و تصریح کرد: نظام آموزشی کشور باید به گونه ای باشد تا هویت و شخصیت فرزندان کشور را به درستی و بر اساس فرهنگی ایرانی – اسلامی استحکام ببخشد و کودکان این سرزمین بدانند که هویت هر فرد، معرف آن شخص است و باید نسبت به پرورش هویتی خود با جدیت عمل کرده و از الگوپذیری نادرست از برخی از شخصیت های ساخته شده اجتنناب کنند.
ناصری عنوان کرد: آموزش و پرورش باید به گونه ای عمل کند که قوه تحلیل و تفکر را پرورش دهد و دانش آموز را پرسش گر و جویا تربیت کند، زیرا شخص جویای علم در نهایت می تواند به تولید علم و انجام پژوهش های فاخر کمک کند.
رضا مراد صحرایی،رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور، با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان سیمای آینده کشور است اظهار کرد: اگر خواستار دیده شدن سیمای آینده کشور هستیم باید به دانشگاه فرهنگیان نگریست زیرا این قشر از جامعه مسئول تربیت فکری نسل جدید هستند.
وی افزود: معضل بزرگ و جدی دانشگاه فرهنگیان کمبود فضای مناسب خوابگاهی است و این در حالی است که در خوابگاه ها بخشی از شخصیت فرد شکل می گیرد.
صحرایی ادامه داد: کمبود استاد نسبت به دانشجو از دیگر معضلات دانشگاه فرهنگیان است و این در حالی است که در بحث گزینش دانشجو نیاز است دانشجویانی انتخاب شوند که جوهره ی معلمی را در وجود خود داشته باشند بنابراین تعدادی از دانجشویان در زمینه گزینش داشنگاه فرهنگیان پذیرفته نمی شوند.