• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
آیت الله ناصری در جلسه درس اخلاق مطرح کرد:

حوادث اخیر نباید مانع فعالیت حوزه های علمیه شود

  • ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۹:۰۹
حوادث اخیر نباید مانع فعالیت حوزه های علمیه شود

  آیت الله محمد رضا ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، در جلسه درس اخلاق مدرسه علمیه شفیعیه یزد با ابراز خرسندی از حضور در جمع طلاب جوان، اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامی در مدرسه آیت الله مجتهدی تحصیل می کردم، پس از ماجرای ۲۸ مرداد، امام خمینی رحمة الله […]

 

آیت الله محمد رضا ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، در جلسه درس اخلاق مدرسه علمیه شفیعیه یزد با ابراز خرسندی از حضور در جمع طلاب جوان، اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامی در مدرسه آیت الله مجتهدی تحصیل می کردم، پس از ماجرای ۲۸ مرداد، امام خمینی رحمة الله علیه را دستگیر کرده بودند و در یک پادگان نظامی زندانی شده بودند؛ اکثر علمای آن روز نیز یا زندانی شده و یا ممنوع المنبر شده بودند.

امام جمعه یزد، بیان کرد: همان زمان در مدرسه آیت الله مجتهدی تصمیم گرفتم ملبس به لباس مقدس روحانیت شوم و جشن عمامه گذاری برگزار کنیم.

آیت الله ناصری، ادامه داد: هر روزاحتمال دستگیری طلاب وجود داشت و استاد ما مرحوم ضیاء آبادی، اطلاعیه جشن عمامه گذاری را نوشتند و ما آن را بین علما و مردم و بازاریان پخش کردیم در حالی که همه ما را از این کار منع می کردند و می گفتند دیگر دوره آخوندی و طلبگی تمام شده و همه یا در زندان و یا ممنوع المنبر شده اند.

وی،افزود: ولی من اصرار داشتم و بر پوشیدن لباس روحانیت تاکید داشتم و قرار شد در مراسم جشن عد غدیر مراسم عمامه گذاری نیز انجام شود.

رئیس شورای حوزه علمیه یزد، بیان کرد: در شب عید غدیر، با چراغانی مسجد و کوچه های اطراف جشن باشکوهی تدارک دیده شد و  آقای حاج محقق، مرحوم خوانساری، فلسفی،کاشانی، محدث زاده که ممنوع المنبرشده بودند هم آمده بودند.

آیت الله ناصری یزدی، تصریح کرد: در شبی که همه می‌گفتند آخوندی و طلبگی تمام شده و ما را توبیخ می کردند که شاه همه را دستگیر کرده و ممنوع المنبر کرده است ما جشن عمامه گذاری را برگزار کردیم و مرحوم خوانساری عمامه بر سر من گذاشتند.

*آمریکا و اسرائیل به دنبال این بودند که طلبگی از بین برود

وی، اذعان کرد: در زمان حکومت شاه، اسرائیل و آمریکا در همه جای ایران دست داشتند و برنامه آنها این بود که آخوندی که نماد دین و اسلام بود از بین برود ولی آن زمان هم گذشت و زندانی ها آزاد شدند.

*حوادث اخیر نباید مانع فعالیت حوزه های علمیه شود

نماینده ولی فقیه در استان یزد، خاطر نشان کرد: حوادث روزگار نباید مانع فعالیت روحانیت و حوزه های علمیه شود زیرا امامان معصوم ما از جمله امام موسی بن جعفرعلیه السلام این همه زندانی می کشیدند ولی در زندان هم دست ازتبلیغ دین اسلام برنداشتند.

وی، ابرازکرد: امامان ما سختی‌های زیادی را برای حفظ  اسلام، دوران خفقان ۲۵۰ ساله را تحمل کردند؛ حتی در زمان حیات امامان ما شیعیان را در چهاردیواری های بدون سقف زیر آفتاب و در سرما و گرما زندانی می کردند تا اذیت و آزار شوند.

استاد اخلاق حوزه، دنیا را دار امتحان و دار رشد و ایستادگی توصیف کرد و افزود: خداوند متعال انسان را برای رشد خلق کرده زیرا در قرآن می گوید«انّا لله و انّا الیه راجعون» یعنی ما مبدأ کمال بودیم و باید مجدداً به مبدا کمال برگردیم.

آیت الله ناصری یزدی، گفت: قرآن جایگاه رفیعی دارد و بر دنیا نازل شده ولی باید صاعد شود، امام سجاد علیه السلام در دعای ابوحمزه ثمالی می فرماید« خَیْرُکَ إِلَیْنَا نَازِلٌ وَ شَرُّنَا إِلَیْکَ صَاعِدٌ » یعنی خدایا خیر تو همیشه بر ما نازل می شود ولی شرّ ما بالا می رود.

وی انسان را در مسیر رشد، خواند و گفت:  خداوند در آیه ۱۲۶ سوره طه« قَالَ كَذَٰلِكَ أَتَتْكَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا وَكَذَٰلِكَ الْيَوْمَ تُنْسَىٰ؛ می فرماید: بدین گونه آیات ما برای هدایت تو آمد و همه را به طاق فراموشی و غفلت نهادی، و امروز هم تو فراموش (و بی‌بهره) خواهی شد.» زیرا بدترین مجازات انسان فراموشی خودمان است.

*از حوادث روزگار درس بگیریم

وی با اشاره به حوادث اخیر اظهار داشت: اگر از حوادث درس نگیریم و در مقابل دشمنان اسلام ایستادگی نداشته باشیم و رشد نکنیم عقب می مانیم زیرا وظیفه ما طلاب بسیار سنگین است و کسی که وارد طلبگی می شود این انگیزه الهی را باید دارا باشد.

امام جمعه یزد، دنیا را دارای دو بعد یعنی سبک زندگی و هدف زندگی توصیف کرد و افزود: سبک زندگی برای روش زندگی کردن از جمله سبک خوردن، سبک درس خواندن و غیره است در حالی که هدف زندگی یعنی بیندیشیم که خداوند ما را برای چه خلق کرده است؟

آیت الله ناصری ، ادامه داد:  امام سجاد علیه السلام در دعای مکارم الاخلاق می فرماید «خدایا مرا طوری تربیت کن و عمل مرا را طوری قرار بده که روز قیامت از من سئوال می کنی» و این یعنی هدف زندگی است که متأسفانه در میان انسان ها فراموش شده است.

وی، با اشاره به ظلم و جور سران استکبار، گفت: اهداف مادی حد و حدود ندارد مثلا همه ملت ها باید ذلیل و خوار شوند تا آنها قلدر جهان شوند، اروپاییان خود را نژاد برتر می دانند، در افغانستان میلیون ها نفر کشته می‌شوند و در سوریه میلیون‌ها نفر از گرسنگی می میرند ولی یک سرباز اروپایی و آمریکایی نباید لطمه ببیند و یا در جنگ اوکراین همه اروپایی ها کمک می کنند که سرباز اوکراینی کشته نشود.

*سبک زندگی استکبار حاکمیت ظالم بر مظلوم است

امام جمعه یزد، سبک زندگی زورگویان جهان را حاکمیت ظالم بر مظلوم و حاکمیت قدرت دانست و گفت: حالا ببینیم اسلام چه می گوید؟از نظر اسلام هدف زندگی مهم است و آن رسیدن به خداست.

آیت الله ناصری یزدی، با اشاره به آیه ۱۳ سوره جاثیه « وَسَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مِنْهُ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ؛ و آنچه در آسمانها و زمین است تمام را مسخر شما گردانید و اینها همه از سوی اوست. در این کار نیز برای مردم با فکرت آیاتی (از قدرت الهی) کاملا پدیدار است.» اظهار داشت: خداوند در آیه ۵۶ سوره ذاریات نیز می فرماید:« وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ؛ و من جنّ و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا (به یکتایی) پرستش کنند.»

وی، انسان ها را بر اساس آیه ۱۵ سوره فاطر نیازمند و فقیر توصیف کرد و افزود: خداوند در این آیه می فرماید« يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ؛ ای مردم، شما همه به خدا فقیر و محتاجید و تنها خداست که بی‌نیازوغنیّ بالذّات و ستوده صفات است.»

رئیس شورای حوزه علمیه یزد، یکی از تفاسیر این آیه را نیاز انسان به خداوند برای رشد بیان کرد و افزود:انسان برای رسیدن به کمال سختی‌ها را با عبادت تحمل می کند و حتی دست دیگران را می‌گیرد و خیرات می کند، در واقع خداوند سبک زندگی را با آیات احسان و نیکوکاری به ما اموخته است.

وی، تصریح کرد: در سبک زندگی مادی، انسان به آینده امیدوار نیست چون منتظرعوامل مادی است ولی در سبک زندگی الهی، انسان با توکل به خدا کار می کند همان طور که امام خمینی رحمت الله علیه فرمود« آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند»، چون خدا گفته هر کس در راه ما جهاد کند پیروز است.

نماینده ولی فقیه در استان یزد، طلاب جوان را به تفکر در دین و تفقّه دردین فراخواند و گفت: با خوب درس خواندن خدا شما را به همه جا می رساند و نگران امور مادی دنیا نباشید.

آیت الله ناصری یزدی، طلاب را به تقوای الهی و اطاعت پروردگار دعوت کرد و گفت: درس خواندن ما همراه با تقوا و اطاعت خدا باشد و در برابر حوادث برای حفظ نظام و اسلام باید ایستاد و نباید سستی کرد.

وی، یکی از وظایف طلاب را بر اساس آیات الهی انذار خواند و افزود: انگیزه طلاب باید رضای الهی برای حفظ دین باشد چون خدا به پیامبر گفت باید انذار کنی.

این استاد پیشکسوت حوزه علمیه، با اشاره به سختی های طلاب و علما در گذشته های دور و کمبود امکانات برای تحصیل علوم دینی، گفت: علمای اسلام درسختی ها صبر کردند و دین را به اینجا رسانده اند و اکنون نباید با عربده‌کشی عده ای، خود را ببازیم.

آیت الله ناصری، ابراز کرد: شاه رفت و انقلاب آمد و همیشه دشمنان از ابتدا با انقلاب اسلامی مخالف بودند و همه دنیا از جمله فرانسه و آلمان در هشت سال جنگ به صدام کمک نظامی کردند ولی ما هشت سال ایستادگی کردیم و پیروز شدیم و همچنان استوار هستیم.

*به داد اسلام برسیم

وی در خصوص ماجرای عمامه پرانی در اغتشاشات اخیر گفت: عمامه را بر سر خود بگذارید و به کار و هدف خود ادامه دهید؛ در جریان ۲۸ مرداد طلبه ها  وقتی در خیابان راه می رفتند عده ای به آنان فحش می دادند، تحولات روزگار نباید باعث جدایی از دین شود و شاید بدتر از این حوادث هم پیش بیاید و در زمان سختی ها باید به داد اسلام برسیم.

آیت الله ناصری یزدی، ابراز کرد: حکومت برای امیرالمؤمنین و پیامبر همیشه گل و بلبل نبوده است و پیامبرمی فرمودهیچ پیامبری به اندازه من زجر نکشید. حضرت نوح هم ۹۵۰ سال پیامبری کرد و قومش حاضر به ایمان نشدند.

وی به طلاب توصیه کرد: ارتباط خود را با خدا زیاد ودر مقابل خدا حیا کنیم، زیرا بزرگان ما در مقابل خدا حیا داشتند و کسانی که به عرفان عالی دست می یابند دائم می گویند نمی توانیم حق بندگی را ادا کنیم و باید با خدا پیمان ببندیم که تا آخر بمانیم.

لینک کوتاه : https://adineyazd.ir/?p=5035

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.